Forelsket i en 3.g'er
brevkassespørgsmål af
Sarah
16 år
Hej brevkasse.
Jeg er en pige, som går i 1.g. Jeg har i et halvt år været forelsket i en dreng, som går i 3.g. Han er virkelig skøn, men desværre også rigtig genert ligesom jeg selv. Han går på læseferie nu, og derfor har jeg kun mulighed for at snakke med ham til fester og til vores fritidsaktivitet. Jeg kan mærke på ham, at han også finder mig en smule interessant, men som sagt er vi begge generte. Hvad skal jeg gøre for, at vi kan tilbringe noget tid sammen? For jeg tør ikke at opsøge ham.
Mvh Sarah

Svar:
Kære du,
Hvor er det dejligt at høre, at du er blevet forelsket. Selvom det er en svær tid, men mange spørgsmål og hundredvis af følelser hele tiden, så er det også en skøn og fantastisk tid, som jeg håber du også nyder. Han lyder som en rigtig sød fyr. Det kan være svært når begge er generte, fordi ingen så rigtig får taget initiativ til at mødes og ses. Jeg kan godt forstå du synes det er svært. Jeg håber du kan bruge mine tanker!
Dit spørgsmål lyder: hvad kan du gøre for, at I kan tilbringe mere tid sammen? Det vil jeg prøve at komme med nogle bud på herunder. Det er selvfølgelig helt op til dig om det er noget du kan bruge til noget. Du skal se det som forslag.
1) Du skriver at du ikke tør opsøge ham, og der tænker jeg at du mener at du ikke tør snakke med ham og spørge ham om I skal ses ansigt til ansigt. Hvis det er sådan du har det kan du eventuelt overveje at skrive til ham i stedet for. Nogle synes det kan være mindre skræmmende at skulle snakke over sms eller facebook for eksempel. Jeg tænker ikke du med det samme behøver at spørge om I skal ses, men du kan jo for eksempel bare skrive hej, og tak for sidst, hvis I sås til den sidste fest eller umiddelbart efter jeres fritidsaktivitet. Du kan også finde på et spørgsmål, hvis du synes det virker mærkeligt at skrive ud af det blå. Hvis han også er lidt interesseret i dig, så tror jeg han ville blive rigtig glad for en sød sms fra dig :-)
Jeg tænker egentlig, at det er rigtig god timing at skrive til ham nu hvor han går på læseferie, fordi uanset hvad, så går han snart ikke på skolen mere, og derfor skal du ikke se ham hver dag hvis han ikke svarer eller svarer nej, men modsat så er det sidste chance hvis du vil spørge ham inden han går ud af skolen og hvis han svarer ja, så kan I stadig holde kontakt.
2) Du skriver ikke noget om, hvorvidt det er noget du har snakket med dine venner og veninder om? Jeg tænker det kunne være en stor hjælp at snakke med nogle af dine tætte venner/veninder om det - nogle du stoler på og som vil dig det bedste. Måske kan de hjælpe dig med at finde ud af hvordan du får taget kontakt til ham. Nogle gange kan det være rart at få hjælp af nogen som ikke selv er genert. Desuden kan det være rart at få lidt støtte og opbakning når man skal sådan noget her. Jeg tror nemlig ikke der er nogen der synes det er det nemmeste i hele verden at skulle snakke med ham man er forelsket i.
Desuden kan det være rart at snakke med andre om hvad man går og føler og tænker, så man ikke føler sig alene. Selvom forelskelser jo er dejlige følelser, så kan de være lige så svære at gå rundt med som andre følelser og tanker.
3) Du kan jo også overveje at signalerer det lidt mere tydeligt i dit kropssprog. På den måde undgår du egentlig mundtlig eller skriftlig kommunikation. Risikoen ved denne løsning er, at han ikke tør handle på de signaler du sender, fordi han også er genert. Hvis I begge to går og venter på at den anden tager første skridt, så kan der være en risiko for at I begge venter for længe. Det ville jo være så ærgerligt!
4) Du kan gå all in. Simpelthen sige det som det er - en gang for alle. Enten ansigt til ansigt eller måske lidt mere old fashion i et (kæreste)brev. Jeg vil tro at du ikke ligefrem brænder for den her løsning, da du beskriver dig selv som genert, men jeg skriver den alligevel på listen, da jeg synes du skal vide at det ville være helt okay og faktisk ret cool også, at fortælle lige ud hvordan man har det. Modsat så synes jeg ikke du skal gøre det hvis du ikke bryder dig om det. Man kan fint tage det lidt mere stille og roligt! :-)
5) Det kan være du allerede gør dette i forvejen, men mit 5. råd er at du kan prøve at udnytte de tidspunkter hvor I er samme sted på samme tid. Når I for eksempel er til fest eller til fritidsaktiviteter sammen. Prøv at se om du diskret kan komme til at være i nærheden af ham, så I kan få snakket sammen og grint sammen. Måske kommer det lidt mere naturligt i sådan nogle situationer? Mærk efter om der kommer et tidspunkt hvor det ville give mening at spørge om han ville med ud og gå en tur eller drikke en kop varm kakao. Man kan nogle gange "manipulere" samtalen en lille smule så den falder ud til ens fordel. Fx. kunne du få samtalen til at handle om nogle bestemte film, og så derudfra spørge om han havde lyst til at mødes og se en af dem sammen. Man har lov til at bruge lidt tips og tricks i jagten på kærligheden ;-)
6) Som mit sidste bud er der jo også den mulighed, at du holder en fest for alle dem der går til jeres fritidsaktivitet hjemme hos dig. Jeg ved godt at det så ikke kun ville være jer to, men så kan du håbe at han kommer med (der er jo desværre en risiko for at han ikke kan komme den dag) og så har han jo allerede været hjemme hos dig - så bliver næste gang måske nemmere?
Jeg ønsker dig held og lykke med kærligheden!
Du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive herind igen hvis du får brug for det. Du er også velkommen til at chatte med os omkring det der fylder hos dig i vores 1-1chat, som du finder her.
De bedste hilsner,
Astrid