Forelsket HJÆLP
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er blevet forelsket i en pige fra mit badminton hold (hun er min double partner) tænker hele tiden på hende og hved ikke helt hvad jeg skal gøre. Er bange for det vil blive for underligt at spille badminton med hende hvis jeg spørger HJÆLP

Svar:
Hej med dig.
Hvor lyder det bare dejligt, at din doublepartner har fanget din interesse så meget. Forelskelse er en dejlig og spændende ting, men det kan også være forbundet med rigtig meget tvivl og svære tanker, fordi man sjældent ved, hvad den anden tænker om en, og hvordan man tager det næste skridt.
Når man bliver forelsket, er der altid en risiko for, at den anden ikke har det helt på samme måde. Derfor er det en god idé at fornemme sig lidt frem, inden man spørger eller på en anden måde gør alvor af sine følelser. Ved at fornemme sig frem kan man måske finde ud af, om der er en chance for, at personen har nogle af de samme følelser som en selv. Du kan fx lægge mærke til, om hun smiler igen, når du smiler til hende, om hun griner af dine sjove kommentarer, om hun skriver tilbage, hvis du skriver til hende osv. Hvis du ud fra disse ting vurderer, at hun også er interesseret i dig, kan der være en god chance for, at hun siger ja, hvis du spørger hende. Nogle piger synes dog, det kan være lidt for meget bare sådan at blive spurgt uden at have lavet noget sammen inden. Derfor vil jeg råde dig til at vise din interesse for hende ved fx at invitere hende med hjem for at se en film, spille et spil, i biografen, på stranden eller på en gåtur. Hvis du inviterer hende på sådan noget, vil hun sikkert lægge mærke til, at du kan lide hende, og hvis det bliver en god oplevelse, kan det være, du skal spørge hende.
Du kan også høre dine venner, hvad de synes, du skal gøre. Måske har de prøvet noget lignende og har nogle gode råd?
Det kan godt være, det bliver lidt mærkeligt at spille badminton sammen, hvis du spørger hende og får en afvisning. I hvert fald i starten. Uanset om I vælger at blive kærester, eller hun siger nej, vil der nok være behov for, at I tager stilling til, hvordan I begge vil have det med at blive ved med at spille badminton sammen. I starten kan det måske godt være lidt akavet, men med tiden vil I sikkert falde tilbage i det gode, gamle mønster. Det er dog altid en god idé at få snakket sammen om, hvordan det vil være at fortsætte, nu hvor en af jer - og måske jer begge - har følelser i klemme.
Held og lykke med badmintonpigen!
Kh. Matilde