Forelsket?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej
Jeg har fået følelser for en gammel klasse kammerat og har til en fest sat og flirtet og kysset lidt med ham... men nu vil han ik svare mig... når jeg skriver til ham svarer han ikke men jeg vil heller ikke skrive for meget for at undgå at virke desperat...
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre da jeg er ret glad for ham... han betyder meget for mig... vi har snakket lidt om hvordan jeg helst vil have det når jeg har sex... jeg ved ik om jeg skal ligge noget i at han ik lige svare det kan være han har travlt....
Jeg vil rigtig gerne have noget kørende med ham det kunne være rart hvis jeg ku det....
Han har en speciel plads i mit hjerte....
Jeg ved ik hvad jeg skal gøre for det hele er svært....
Kh. SC

Svar:
Kære SC,
Hvor er det dejligt at høre at du er blevet forelsket i en gammel klassekammerat. Forelskelse er en vidunderlig, men også en svær følelse. Forelskelser er ofte forbundet med en hel masse følelser, som kan være svære at håndtere. Jeg kan sagtens forstå du synes det er en svær situation og jeg synes du gør dig gode tanker og overvejelser omkring det. Når man er forelsket, gør det det hele ekstra svært at håndtere fordi ens hjerte er på spil. Man bliver på den måde meget sårbar overfor den anden, fordi man afslører private, intime tanker og følelser med et andet menneske. Hvis ikke man føler det bliver gengældt eller respekteret bliver man såret. Jeg kalder det en forelskelse, selvom jeg godt kan se i dit brev at du er i tvivl om det er det det er, men det gør jeg fordi jeg synes det lyder meget som en forelskelse og de tanker du gør dig er nogle der er helt klassiske at have når man er blevet forelsket. Når man er forelsket har mange en tendens til at tolke alt for meget på det den anden gør, siger, skriver og måske lige så vigtigt hvad den anden ikke gør, ikke siger eller ikke skriver. Hvis det havde været en ven eller veninde der ikke lige svarede, havde man måske ikke tænkt helt så meget over det, som hvis det er en man er forelsket i.
Jeg synes det lyder til at du er et rigtigt sødt, omsorgsfuldt, betænksomt og kærligt menneske og det kan du være rigtig stolt af! Det kommer man rigtig langt med. Men derfor har du også fortjent at blive behandlet godt, og på samme måde som du behandler andre. Der kan være mange grunde til at han ikke lige svare på din besked, som du også selv skriver kan det jo være han har travlt. Alligevel synes jeg du skal fortælle ham hvordan det påvirker dig at han ikke svarer. Jeg ved godt at det er svært at skulle fortælle ham det, og særligt fordi man jo ikke vil virke påtrængende eller desperat, som du også selv skriver. Der er mange måder at sige det på, og jeg er sikker på at du kan finde en måde som ikke virker som om du forventer alt muligt af ham eller lyder som om du vil ændre på hans måde at være på. Det plejer at virke hvis man altid tager udgangspunkt i sig selv, og dermed ikke beskylder ham for noget. Det behøver på den måde ikke lyde som en kritik af ham, men mere som en måde at forklare ham hvordan du har det med det. Giver det mening?
Du kan også prøve at skifte spor. Med det mener jeg, at det lyder til at det er en bestemt samtale hvor han pludselig ikke svarer. Måske syntes han det gik lidt for stærkt eller måske er han utryg ved lige præcis dette emne? Måske kan I genfinde den gode kontakt ved at skifte emne, til noget lidt mere neutralt? Neutralt behøver ikke betyde kedeligt eller irrelevant. Neutralt kan også betyde at I fortæller hinanden noget om jer selv og derigennem kommer til at kende hinanden lidt bedre? Måske har du en fritidsinteresse du går meget op i og som du gerne vil fortælle ham om, eller måske kan du skrive og fortælle ham om noget sjovt du har oplevet i dag.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive til brevkassen igen eller logge på 1-1chatten hvis du har brug for at snakke med en om dine tanker og følelser.
Prøv også at huske at nyde alle de positive følelser der følger med en forelskelse. Man kan hurtigt blive optaget af al den forvirring, skuffelse og så videre der også er forbundet med en forelskelse, men uanset hvad der sker mellem dig og ham, så føler du også en masse kærlighed, glæde og varme i de her dage og det er vigtigt at man også husker at nyde de følelser.
Venlige hilsner,
Astrid