Forelsket
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg går på efterskole for tiden og har mødt denne pige som er utrolig sød. Vi har det meget rart sammen og går og små flirter lidt med hinanden. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hende og smiler nærmest konstant når jeg er sammen med hende. Jeg er bange for at hun ikke tror jeg er interesseret i hende fordi jeg er meget genert. Jeg er også lidt elendig til at gengælde hendes komplimenter, men gør det bedste jeg kan. Jeg gider ikke sige: I lige måde. Det lyder bare utaknemmeligt. Men det er bare nogle ret klodsede komplimenter jeg giver hende. Er der en nemmere måde for mig at får det til at køre bedre? Eller skal jeg bare mande mig op og siger det direkte?

Svar:
Hej du!
Godt du skriver til os - ligeså dejligt det er at være forelsket, ligeså forvirrende kan det nemlig nogle gange være.
Først og fremmest er det bare super dejligt for dig, at du er blevet forelsket - og det lyder som om den her pige på din efterskole betyder rigtig meget for dig. Jeg vil derfor gerne prøve at give dig nogle råd til, hvordan du får det til at køre bedre.
Du skriver, at du er bange for, at hun ikke tror, du er interesseret i hende. Men faktisk nævner du jo også, at I har det rigtig rart sammen, og også går og småflirter lidt med hinanden. Måske kender du udtrykket "der skal to til tango"? - med det mener jeg, at jeg ret godt kan forestille mig, at hvis du har så god en følelse, når I er sammen, så har hun det sikkert også. Jeg synes derfor, at du skal følge din mavefornemmelse, og tro på, at I begge to er interesserede i hinanden. På den måde kan det også være, at det hjælper lidt på din generthed, og at du derfor kommer til at føle dig mindre "klodset", som du selv kalder det.
Du fortæller, at det er svært at give hende nogle gode komplimenter. De bedste komplimenter er efter min mening de ærlige komplimenter. Så du skal måske ikke skal tænke så meget over at give hende et kompliment tilbage bare fordi, hun giver dig et. For så kan det nemlig let komme til at virke uærligt. Det lyder som om, der er mange ting ved hende, som du godt kan lide - du kunne jo starte med at give hende komplimenter for det, der falder dig helt naturligt ind, når du er sammen med hende. Fx hvis du synes, hun ser ekstra pæn ud en dag, hvis hendes hår er sat op på en flot måde, hvis hun har gjort dig glad osv. - så fortæl hende det!
Du skriver også, at du måske også bare skal mande dig op og sige det direkte til hende. Det vil være super sejt, hvis du har modet til det. Og det vil hun sikkert også synes! Hvis du skal samle lidt mod til dig, kan du jo starte med at give hende nogle søde komplimenter, så hun i hvert fald ikke er i tvivl om, at du er vild med hende. Så bliver det måske også naturligt for dig på et tidspunkt at fortælle hende, hvor glad du egentlig er for hende.
Når det så er sagt, så lyder det som om, du allerede er ret godt på vej, og at I har det rigtig godt med hinanden. Det er et stort skridt på vejen. Så nu gælder det for dig om at være dig selv og slappe af når du er sammen med hende - så er jeg sikker på, det nok skal komme til at føles helt naturligt.
Jeg håber du kan bruge mine råd, og så vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke med at "vinde prinsessen".
De bedste hilsner,
Katrine