forelsket.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hejsa brevkasse. jeg er forelsket i en pige, og jeg føler mig mega meget dum når jeg snakker med hende. jeg bliver altid rød i hovedet, hver gang jeg ser hende. jeg græder hver nat fordi jeg ikke kan komme til at snakke seriøst med hende. føler virklig jeg har dummet mig med denne pige. jeg stammer altid når jeg snakker med hende, jeg kan sgu ikke gøre andet. hun ved at jeg er forelsket i hende, men hun siger jeg kommer til at opleve ulykkelig kærlighed hvis jeg kommer sammen med hende. jeg tager gerne chancen! vi har kendt hinanden i 1 år. jeg ville dræbe mig selv for at redde hende. sidder altid og tænker på hende. kan i hjælpe mig med dette problem? hilsen Daniel.

Svar:
Hej Daniel
Jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver ind til brevkassen. Forelskelse kan være en svær ting at tumle med alene, og det er godt, at du vil snakke om det.
Jeg kan forstå, at du gerne vil kunne snakke seriøst med pigen uden at rødme. Først vil jeg lige fortælle dig, at det er helt normalt at rødme og ikke kunne få sagt, det man vil, når man er forelsket. Måske har du set "Kærlighed ved første hik"? :) Hvis pigen godt kan lide dig, synes hun nok bare, at det er sødt og føler sig smigret.
Men jeg kan godt forstå, at du gerne vil vise "dit rigtige jeg", når du taler med hende. Derfor er det vigtigt, at du begynder at føle dig tryg og sikker i hendes selskab. Udover at se hende som en fantastisk pige, skal du prøve at se hende som en ven også. En ven man kan snakke med og som gerne vil lytte til, hvad man siger.
Måske kan du også prøve at være noget mere sammen med hende. Hvis du synes, det er svært at snakke med hende, kan du invitere hende i biografen. Du kan også begynde at dyrke noget sport sammen med hende, hvis I interesserer jer for det samme - måske løbe ture.
Hvis du mest ser hende, når der er andre til stede, kan du foreslå, at "gruppen" laver nogle sjove ting sammen i jeres fritid. Så kan du snakke lidt med hende hver gang, og måske føles det mere og mere naturligt. Jeg tror, at jo bedre du lærer hende at kende, jo mere vil du kunne snakke med hende uden at rødme. Du skal bare finde på noget, I kan lave sammen - og husk, hun er også kun et menneske, der sikkert forstår dig.
Du fortæller, at hun godt ved, at du er forelsket i hende. Men hun siger, at du vil opleve ulykkelig kærlighed, hvis du er sammen med hende. Det lyder som om, hun ikke er helt så vild med dig, som du er med hende. Derfor er det også vigtigt, at du ikke håber på for meget. Måske vil tingene ændre sig, når I lærer hinanden bedre at kende, måske vil det ikke. Når du engang er klar til det, kan du igen prøve at snakke med hende om, hvad du føler. Men du må også forberede dig på, at det ikke er sikkert, hun føler det samme.
Du skriver, at du græder hver nat på grund af hende. Det lyder rigtig hårdt, og jeg synes ikke, du skal tumle med så store følelser alene. Er der måske en, du kan snakke med om det? En ven eller en voksen, du stoler på. Jeg ved godt, at det kan virke pinligt at snakke om, men nogen gange hjælper det rigtig meget - og måske har personen, man snakker med, også prøvet selv at have det sådan.
Måske kunne det være din mor eller måske en anden i din familie. Du er også altid velkommen i chatten her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som gerne vil prøve at hjælpe dig og så er du anonym derinde. Måske kunne det være rart for dig.
Det virker som om, at pigen er det eneste, der betyder noget for dig lige nu. Når du tænker så meget på hende, er det også lettere at blive nervøs i hendes selskab, fordi hun fylder så meget. Er det ikke andre end hende, der gør dig glad? Dine venner eller din familie? Tænk også lidt på, hvad de betyder for dig, og hvilke ting der ellers gør dig glad. Du er i øjeblikket i en periode i dit liv, hvor følelserne går meget op og ned, og hvor en forelskelse kan virke meget stærk. Derfor kan det godt føles som om, at der ikke er andet end hende, der betyder noget. Sådan har mange det i din alder. Dog er jeg sikker på, at der også er andet end hende, der kan gøre dig glad. Husk også at tænke lidt over det :)
Det var rigtig modigt af dig, at skrive ind til brevkassen, og jeg ønsker dig held og lykke. Jeg håber, du har fået nogle råd, du kan bruge :)
Venlig hilsen
Mette