Forelsket?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej CH.
jeg er e pige på 12 år og går i 5 klasse.
jeg har en bedste ven der hedder P, han er min allerbedste ven.
men problemet er at jeg er sådan ret meget forelsket i ham, det ved han godt, men jeg vil så gerne spørge ham om kæreste men jeg tør bare ikke!
jeg ved at han syntes jeg er pæn, fordi det har han selv fortalt mig.
men hvis vi bliver kærester ødelægger det så vores meget gode og stærke venskab?
kh den forvirrede pige...

Svar:
Hej den forvirrede pige
Det lyder da bare rigtig dejligt at du er forelsket, selvom jeg godt kan forstå at du bekymrer dig for om det vil ødelægge jeres venskab. Forelskelse kan være helt fantastisk, og når det går godt, så opleves det som rigtig godt. På samme måde, så betyder det også ofte at hvis det går dårligt, så opleves det som rigtig dårligt. Derfor er det rigtig godt at have de her tanker med sig, før man bliver kærester. Du skriver at han godt ved at du er vild med ham, og at han måske også deler dine følelser. Du skriver også at I er rigtig gode venner, og jeg tænker derfor at det måske var en god idé at snakke om det? Hvis I på forhånd snakker om hvad der kan/skal ske, og hvad I f.eks. gør hvis I slår op igen, så kan det måske gøre det til en blidere overgang, hvis det sker. Når det så er sagt, så er det ikke sikkert at det vil gå dårligt. De parforhold som starter som venskaber, er ofte ret stærke, fordi man allerede kender hinanden godt, og fordi man jo så får lov til at være kærester med sin bedste ven - den man kan snakke med alting om. Risikoen er jo så at hvis I slår op, så kan det være svært at blive ved med at være venner. Men det betyder ikke at I ikke kan blive venner igen på et tidspunkt - alt efter hvordan man går fra hinanden (var det i vrede eller var man enige, osv.) har betydning for hvordan man har det med hinanden bagefter.
Jeg tænker egentlig at du skal nyde det lige nu, og prøve at snakke med din ven om det. Det kan jo være at I skal prøve at være kærester i en periode, for at se om det kan fungere. Så kan I aftale at I er ærlige og åbne overfor hinanden gennem hele "prøvetiden", og at hvis det ikke går, så fortsætter I med at være venner.
Når det så er sagt, så er der også risikoen for at han ikke gengælder dine følelser lige nu. Der må du vurdere hvad du vil fortryde mest - at du spørger ham eller ikke spørger ham. Hvis du kan leve med at du ikke spørger ham (og at I derfor fortsætter som venner), så kan det godt være at det er den vej du skal gå. Men hvis du virkelig kan mærke at du vil fortryde det for evigt, hvis du ikke spørger, så synes jeg at du skal tage chancen. Hvis han ikke gengælder dine følelser, kan det godt være at du bliver ked af det og måske endda vred - og måske har svært ved at være venner med ham i noget tid. Det betyder ikke at I ikke kan blive venner igen, når du er kommet lidt væk fra skuffelsen, men det er vigtigt at du også giver dig selv plads til at være ked af det.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen igen her i brevkassen eller på vores chat.
Venlig Hilsen
Signe