Forelsket
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.
En dreng jeg har kendt i 7 år, og som jeg har "haft" noget med, er begyndt at skrive igen.. Vi skriver med hjerter osv... Så er blevet lidt meget forelsket i ham. (Vi går i klasse sammen)
så her for lidt siden spurgte jeg ham hvad det betyder det med hjerter.. Han skrev så at det var "venne-agtigt" også spurgte han mig hvad jeg tænkte.. Jeg skrev at Jeg godt kan lide at snakke med ham, og det var han enig i det, bare med mig også.. Men kan ikke finde rundt i det, nogle gange svarer han på sms, og nogle gange ser han sms'en men svarer ikke:( selvom han kun tænker "ven" over mig kunne jeg godt tænke mig at forsøge at få ham til at kunne lide mig på den anden måde. Så hvordan gør jeg det? Kunne også godt tænke mig at finde en dag med ham, men hvis han siger nej, bliver jeg bare totalt ydmyget.. :( så please hjælp mig med hvad jeg skal gøre for at jeg kan få en chance med ham... Det skal lige siges at han ikke rigtig bryder sig om at sms'e, men hvad kan vi så sms'se om, og i det hele taget snakke om? :) har også oplevet at kemien bare er der, hvis vi kigger på hinanden smiler vi eller griner, og når vi snakker føler jeg mig ihbertfald tilpas.. Ville bare ønske at han på et tidspunkt også gengiver de følelser :)
mhv. mig :)

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå det er en svær situation at være forelsket i en, der ikke er forelsket tilbage. Det er dejligt at være forelsket. Man har sommerfugle i maven, man tænker hele tiden på ham man er forelsket i og man er så fyldt med energi. Men det er også forvirrende, og jeg kan godt forstå det også er forvirrende for dig.
Det lyder til at I er rigtig gode venner og det er så skønt at have gode venner man kan snakke med og betro sig til. Det er svært at finde de personer, hvor man bare kan være helt sig selv, så det er da så skønt at du har fundet den person. Jeg kan godt forstå det er svært at finde ud af hvad du skal gøre.
Du skriver, at du godt kunne tænke dig finde en dag hvor I kunne være sammen. Jeg tænker det kunne være en god ide, fordi du så får en god mulighed for at mærke efter hvordan du har det og måske også mærke hvordan han har det. Måske han sender nogle signaler? Det kan være svært at læse andres signaler. Du skriver selv eksemplet med, at I skriver hjerter til hinanden. Men måske alligevel du vil kunne mærke om han virkelig kun ser jer som venner, eller om han kunne være åben overfor at der kunne blive mere mellem jer. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at han siger nej. Jeg tror alle kender til frygten for at blive afvist. Men nogle gange er det nødvendigt at springe ud i det, fordi man ellers aldrig finder ud af om det kan blive til mere. Det kræver meget mod, men jeg er helt sikker på at at du kan klare det! Selvfølgelig skal man være klar på at det kan blive et nej, og det skal man tænke over om man kan være okay med. Det er jo helt op til dig om du tør tage chancen, så det kræver at du virkelig mærker efter om du vil kunne leve med det, uanset om han siger ja eller nej.
I forhold til at du skriver at han nogle gange svarer og nogle gange ikke gør, så kan jeg godt forstå at du kan blive forvirret over hvad det betyder. Det er meget forskelligt hvordan folk bruger sms'er og hvor hurtigt de svarer, så man kan ikke altid regne med hvad det betyder når man ikke får svar altid.
Det kan være svært at få nogle til at lide en hvis de tænker at man "bare" er venner. Jeg kan godt forstå du godt kunne tænke dig at han kan lide dig når du nu er forelsket i ham, men det er som sagt svært og man kan jo ikke tvinge nogen til at kunne lide en. Følelser er en svær ting, fordi de kan komme og gå og det giver ikke altid mening. Det er også det der gør det så svært og det kan jeg godt forstå! Derfor synes jeg det er en god ide at I kunne være sammen og tilbringe noget tid sammen, så du kan mærke efter hvad du føler og måske kan finde ud af hvad han føler.
Jeg tror det i bund og grund handler om, at du skal finde ud af hvad der betyder mest for dig. Jeg ved godt at det er svært at finde ud af. Måske det kunne være en ide at lave en liste over de fordele og ulemper, der ville være ved at invitere ham over en dag. Det kan give et overblik som kan være svært at holde i hovedet. Tanker har det med at fylde meget og være rodet hvis ikke man får snakket om dem eller skrevet dem ned. Så kan det være du kan træffe en beslutning om hvad du skal gøre. Hvis du hellere vil snakke om fordele og ulemper omkring at skulle invitere ham over så kan du også bruge chatten her på cyberhus. Eller måske du har en god veninde du kan spørge til råds? Det kan være rigtig rart at snakke med en anden om det så man kan få sat ord på tankerne og få en andens perspektiv på det hele. Måske hun har et råd du kan bruge, både i forhold til hvad hun tænker om det hele og måske også om hvad du vil kunne snakke med ham om?
Husk på at du har en rigtig god ven som betyder meget for dig og du betyder meget for ham. At fortælle hvordan man har det med hinanden kan godt ødelægge et venskab og det kan jeg sagtens forstå du kan være bekymret for, men det behøver ikke betyder at I mister hinanden hvis ikke han gengælder dine følelser, det kan også få jer tættere på hinanden. Derfor tror jeg også det er vigtigt at du starter med at finde ud af hvad du vil ved at mærke efter.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Venlig hilsen Astrid