Forelskelsers Problem HJÆLP!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Der er den her pige jeg VIRKELIG er forelsket i. Men hun er dsv også meget populær hos drengene. Hun siger at jeg er en af hendes bedste venner. Jeg har også fortalt hende hvordan jeg føler med hende. Så har hun tit svaret:" NUE du er sød, elsker også dig ". Jeg bliver selvlfølgelig glad når hun skriver det. Men jeg er lidt i tvivl om det er noget hun mener eller, er bare noget hun siger for at virke sød. Så jeg spurgte hende og hun sagde hun mente det, men jeg er stadig i tvivl, fordi jeg ikke tror det er nok. Så var der et tidspunkt hvor det endte galt, fordi hun havde det dårligt med hele tiden at "afvise" mig. Og til sidst skrev hun at jeg ikke måtte skrive til hende i en uge, sådan jeg ikke tænkte så meget på hende. Det hele skete om søndagen, hvor hun mandag aften træk det tilbage af en eller anden grund. Hun har også noget kørende med en af mine venner, som er ved at ende i kærester, og det er jeg jo ikke så glad for. Efter det med at jeg skulle stoppe med at tænke på hende, har der ikke rigtigt været noget af den flirt vi havde tidligere, og nu er jeg mega bekymret, fordi jeg er stadig virkelig forelsket i hende. Men jeg er mest bange for at spørge hvordan hun føler, og om hun kan li mig. Men det er jeg bange for at hvis hun nu siger nej og det, er det hele slut, og så vil jeg blive helt knust. Jeg vil bare gerne have hjælp til hvordan jeg måske får hende til at li mig lidt mere på kæreste måden, og hvordan jeg måske kan spørge lidt ind til hende? Og jeg ved heller ikke om det er godt hvis hun gerne vil tale om sine problemer med mig, hvis der var gået noget helt med hende, og hendes veninder. Jeg fik her den anden dag en besked hvor hun sagde at hun gerne vil snakke, fordi hun havde et problem. Men kan nogle hjælpe mig i den her situtation, den har stået på i noget tid... Hilsen en dreng på 13 år. P.S. Jeg har været forelsket i hende i cirka et år, nærmest første gang jeg så hende, gik i klasse med hende...

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan virkelig fornemme på dit brev, hvor vild du er med hende pigen, og hvor meget du ønsker, at hun har de samme følelser for dig. Du er langt fra den eneste dreng, der har prøvet at stå i den her situation, hvor de er forelsket i en pige, men er usikre på om hun har det på samme måde.
Forelskelse er lidt en sjov ting, for det er både rigtig rart, og man kan få det dejligt i kroppen når man tænker eller ser den person, som man er vild med. Men det kan også være rigtig svært og gøre rigtig ondt, særligt når man er usikker på den anden persons følelser. Du skriver, at du søger hjælp til, hvordan du kan få hende til at kunne lide dig på en kæreste måde. Desværre er det sådan, at man ikke rigtig kan kontrollere andres følelser, og det er rigtig svært at få nogen til at kunne lide en, særligt hvis de i forvejen kan lide en anden person. Det er rigtigt, at det kan være godt at spørge ind til hende. Nu ved jeg ikke, hvor meget I skriver sammen, men det lyder til at I har meget kontakt og snakker tit. Så du kan prøve at være opmærksom på, om der sker noget særligt i hendes liv og så prøve at huske at spørge ind til det. Det kan også være små ting. De fleste mennesker synes nok, at det er meget rart, når andre husker ting som betyder meget for en, selvom det er små ting. Men om det vil få hende til at kunne lide dig på en kæreste måde, det kan jeg desværre ikke garantere. Det lyder til, at hun betyder rigtig meget for dig. Men det lyder også til, at hun måske lidt har afvist dig tidligere, da du ikke måtte skrive til hende, fordi det var for hårdt for hende, at blive ved med at afvise dig. Og du skriver også, at hun er ved at blive kæreste med en af dine venner. Så det kunne godt tyde på, at hun ikke helt har de samme følelser som dig. Jeg ved godt, at det er svært at høre, og det kan også sagtens være, at det ikke er sådan det hænger sammen. Så jeg tænker lidt, at du enten kan fortælle hende igen, hvordan du har det, eller du kan overveje, hvordan du kan komme videre fra hende. Du skriver, at du vil blive knust, hvis hun siger nej. Så derfor tænker jeg, at det kan være en god idé at overveje om det påvirker jeres venskab, at du er forelsket i hende, og om du egentlig føler, at du kan være venner med hende, når du er forelsket i hende. Selvom det er svært, så kan en pause væk fra en person nogen gange være en god måde, at dæmpe forelskelsen lidt, så man ikke hele tiden bliver mindet om den anden person. Det kan også være, at du kan overveje, hvordan du kan være en god ven overfor hende, samtidig med at du passer på dig selv og dine følelser.
Hvis du ikke føler at det er en mulighed at holde lidt afstand fra hende, så kan du også prøve at fortælle hende endnu en gang, hvordan du har det med hende. Men det kan være en god idé at gøre det når I er sammen. På den måde undgår i at misforstå hinanden, som det lyder til at I har gjort, når I har skrevet sammen, og hvor du har fortalt om dine følelser. Det kan være, at hun har forstået det du har skrevet på en vennemåde? Jeg ved godt, at det er rigtig svært at fortælle om ens følelser. Men samtidig så lyder det også til, at det er vigtigt for dig, at du finder ud af, hvordan hun har det med dig. Det kan også være, at du skal prøve at skrive et brev til hende først, hvor du kan skrive helt tydeligt, at du er forelsket i hende. Og måske kan I så mødes, måske gå en tur og så snakke om det. Det er lidt lettere at snakke om det, når man laver noget samtidig - om det så bare er at gå og kigge på fortovet. Jeg kan godt forstå, at du er bange for hendes svar, og om hun vil afvise dig. Det gør rigtig ondt at blive afvist af en anden, men samtidig kan det også være rart at få noget afklaring, for at du enten kan komme videre fra hende, eller at I så kan gøre noget ved det, hvis hun også har nogle følelser for dig. Man kan egentlig gå rundt og være forelsket i ret lang tid, specielt når man ikke kender til den andens følelser, for så kan man nemlig håbe på, at de på et tidspunkt får følelser for en. Men hvis du ved, at hun egentlig ser dig som en rigtig god ven og ikke en kæreste, så vil forelskelsen højt sandsynlig stoppe på et tidspunkt. En anden mulighed er måske, at du kan snakke med din ven, som du mener, at hun er ved at blive kæreste med. Måske kan du få be- eller afkræftet det inden du tager en beslutning om, hvad du skal gøre.
Hvis du finder ud af at hun ikke har de samme følelser for dig, så kan det være rigtig hårdt at få afvide, som du også selv skriver. Men at få afslag er faktisk også noget som kan være med til at gøre en stærkere, ment på den måde, at det kan føles forfærdeligt, men når man er kommet på den anden side, så kan man godt føle sig stærkere, fordi man kom igennem noget som virkede umuligt. Og samtidig er man blevet den erfaring rigere, og finder måske lidt mere ud af om en selv ift. hvordan man reagerer på sådan en situation, og hvordan man bedst muligt håndterer det. Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at se fordelene ved at blive afvist, og det er da også rarest, at få afvide, at den anden person har det på samme måde som en selv. Men det kan være en måde at beskytte sig selv på, at være klar på, at den anden måske ikke har det sådan.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg håber at du finder ud af det med hende.
Mange hilsner
Pernille