forelskelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej
jeg er en pige på 12 år som lige har flyttet skole efter sommerferien.
jeg flyttede skole fordi at jeg ikke havde det så godt iden gammle klasse og derfor har jeg valt at
gemme mit sanne jeg væk bag facader, jeg ved godt det ikke er godt at skjulle sit jeg men jeg ville
ikke såres mere og så det som den endeste udvej så nu er der ingen der kender mit sande jeg og jeg
tror også snart at jeg glemmer mit jeg fordi at jeg har gemt det væk i så mange år.men problemet
er at jeg tror at jeg er blivet forelskede i en dreng der går i min nye klasse,  jeg kunne mærke i min
krop at der var noget ved ham jeg ikke kunne lide i starten trode jeg bare at det var hans atityde jeg
ikke kunne lide men jeg har fundet ud af at det er fordi at når man kan lide en kommer man til at
åbne sig op og så kan man blive knust. i den gammle klasse gik der også en jeg kunne lide men
han kunne ikke lide mig og den følse vil jeg ikke have igen derfor vil jeg ikke kunne lide ham.
men jeg kan ikke lade være med at tænke på ham og kigge hen til ham. to af pigerne fra klassen
tror også at kan lide mig men jeg tør ikke tage nongen chance igen med at få mit hjerte knust!
hvad syndte i/du jeg skal gøre ? hjælp mig

Svar:
Kære du.
Hvor lyder det skønt, at du har mødt en dreng i din nye klasse, som du tror, du er blevet forelsket i. Det er flot, du tør skrive ind til brevkassen for at få råd til, om du skal tage chancen og give udtryk for, at du godt kan lide ham.
Forelskelse er ofte forbundet med noget dejligt, men med forelskelse følger også tit en tvivl om, om den, man er forelsket i, også er vild med én. Det er helt normalt, at man bliver usikker og ikke rigtigt tør vise sine følelser, før man er sikker på, at den man er forelsket i, også kan lide én. Frygten for at blive afvist eller blive gjort til grin kan ofte stoppe en fra at turde tage den første kontakt. Hvis to af pigerne fra din klasse også tror, at han kan lide dig, så synes jeg, du skal tage chancen. Der er altid én, som skal turde tage det første skridt, og det er en skam, hvis du slet ikke prøver at lære ham den søde dreng at kende. Jeg tænker også det kan hjælpe dig at forestille dig den omvendte situation. Hvis en dreng fra din klasse viser interesse for dig, mon så ikke du ville blive glad, uanset om du også var vild med ham eller mere så jer som gode venner? Med det mener jeg, at du måske kan tænke det som, at du siger noget sødt til ham, og alle kan jo lide at få søde ting af vide.
Man kan tage det første skridt på mange måder, og måske kan du starte med at lære ham at kende uden direkte at fortælle, du er forelsket i ham. Måske kan I være flere venner sammen efter skole, hvor både du og han er, så du kan lære ham at kende, inden du viser, at du godt kan lide ham. En god måde at lære ham at kende er at snakke med ham og spørge ind til hans interesser. Mange mennesker kan godt lide at fortælle, hvad de interesserer sig for, og det kan være en god måde at starte en samtale på. Hvis du føler dig tilpas med det, kan du også prøve at spørge om hans mobilnummer. Hvis han giver dig det, er det et tegn på, at han også gerne vil lære dig bedre at kende. Hvis du har hans nummer, kan du starte med at skrive en sød besked til ham. Hvis du er genert, kan det være nemmere at starte med en sms. På den måde kan du spørge, om han vil være sammen med dig og måske nogle fælles venner fra klassen, gå en tur - se en film eller noget helt tredje.
Du fortæller også, at du har gemt dit sande jeg væk i flere år, fordi du er bange for at blive såret. Som du skriver, så er det ikke godt at skjule, hvem man i virkeligheden er. Når man er bange for at blive såret, kan det godt føles som den nemmeste udvej. Omvendt kan det være svært at få tætte venner og veninder, hvis ikke man helt tør vise, hvem man er. Jeg synes, du skal turde tage springet og vise dine klassekammerater, hvem du er. Nu du er startet i en ny klasse har du muligheden for at starte på en frisk. Jeg er sikker på, du er en pige, som dine klassekammerater vil kunne lide, når du viser dem, hvem du i virkeligheden er.
Jeg håber, du kan bruge mine råd til at lære drengen fra din klasse bedre at kende. Og husk - man kommer længst ved at turde være sig selv.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner Signe.