Forelskelse

brevkassespørgsmål

Forelskelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 8 år 8 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 12 år.

Jeg er forelsket i en dreng. Han er vildt sød. Vi var kærester i et stykke tid, men folk sagde hele tiden at vi skulle kramme. Det var virkelig pinligt. Derfor slog jeg op med ham.Han blev trist, og skrev det også til en af mine veninder. Jeg har ikke kunnet se nogle tegn på at han har været ked af det, eller berørt at situationen siden.Jeg er stadig forelsket i ham. Jeg burde ikke være det stadigvæk, for han er jo sikkert kommet sig over mig for længst. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Jeg vil aldrig få nok selvtillid til at spørge ham hvordan han føler. Skal jeg bare prøve at komme videre? Og hvordan?

Svar:

Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt forvirret over, hvad du skal gøre. At være forelsket kan være rigtig svært til tider, det er du helt sikkert ikke den eneste der har oplevet.

Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at spørge ham, hvordan han føler. Det kan være rigtig grænseoverskridende og lidt skræmmende at skulle gøre, fordi der altid er en risiko for, at han ikke har det på samme måde som dig. Du skriver, at du stadig er forelsket i ham, men at du ikke burde være det. Ens følelser kan være rigtig svære at styre og særligt forelskelse, da vi ikke selv bestemmer, hvem vi bliver forelsket i. Selvom du tror, at han er kommet over dig, så lader det ikke til, at du ved det med sikkerhed. Så selvom det er rigtig svært, så synes jeg at du skal prøve at høre ham, hvordan han egentlig har det med dig. På den måde kan du finde ud af om du skal komme videre eller om han også er forelsket i dig. Hvis du har det for svært med at spørge ham direkte, så kan du spørge ham i en sms eller i en besked på facebook, hvis I begge har det. Hvis du har mod på det, så kan det være en god idé at snakke om det mens i er sammen. Så undgår i misforståelser og i får mulighed for at uddybe, hvordan I har det uden at blive afbrudt. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker at det er en svær samtale at skulle have. Hvis du beslutter, at du gerne vil snakke med ham om det ansigt til ansigt, så kan det være en god idé at gå en tur samtidig. På den måde behøver I ikke at kigge på hinanden hele tiden, og i kan snakke lidt om de ting i ser på jeres gåtur, hvis det bliver for svært at tale om jeres følelser for hinanden.

Du skriver, at du ikke har set ham være ked af det siden i slog op. Jeg tænker, at du ikke skal opfatte det som et tegn på, at han er kommet over dig. Det kan selvfølgelig godt være, at det er tilfældet, men det kan også betyde, at han blot håndterer det på sin egen måde. Der er mange, som ikke synes at det er rart at vise overfor andre når de er kede af det. Og det kan være, at han ikke har lyst til, at du skal se ham være sårbar. Men det er selvfølgelig svært at sige, hvordan han har det, så derfor er det nok en god idé, at få det afklaret med ham.

Hvis du alligevel føler, at du har brug for at komme over ham, så kan det være meget forskelligt, hvad der virker for en. Når man er forelsket, så kan det være meget svært at stoppe med at være det. Men ofte hjælper det, hvis man er optaget og har travlt med andre ting. Det kan være, at du kan fordybe dig i bøger, måske kan du starte på noget sport eller du kan bruge lidt mere tid med dine veninder og familie. Det vigtigste er, at du er beskæftiget, så du ikke har mulighed for at tænke på ham hele tiden. Men det kan godt tage lidt tid, at komme videre fra en person, som man har været forelsket i, og det er meget forskelligt, hvor lang tid det tager. Det kan også være en god idé, at tale med dine veninder om, hvordan du har det. Måske har de prøvet noget lignende, og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre, for at komme videre. Det plejer altid at være lidt rart, at tale med andre om hvordan man har det. Men uanset hvordan du håndterer det, så er det helt i orden, hvis det tager lidt tid for dig at komme over ham og at det godt kan være lidt svært undervejs. Hvis du ellers får lyst til at snakke med nogen om, hvordan du har det, så er du meget velkommen i vores 1-1 chat, som du kan finde her. Her sidder voksne rådgivere, som altid er klar til at lytte.

Jeg håber at du kan bruge mine råd.

De bedste hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål