Forelskelse

brevkassespørgsmål

Forelskelse

brevkassespørgsmål af
AA
17 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg er en pige på 17 år, som er pænt forelsket (desværre i den forkerte mand) han er oppe i 30'erene, men virker på mange måder, som en teenagere indeni. jeg er tit sammen med ham, skriver, snakker eller mødes ofte med ham! Han er bare dejlig og jeg har sådan ca. Været forelsket i ham i over 2 år nu. Han ved det ikke, overvejer at fortælle ham det, men er bange for at miste ham. Han har skrevet at han holder af mig og at jeg er en dejlig pige. Han hjælper mig rigtig meget, med mange ting, vi hygger os sammen, vi har næsten lige været ude at skøjte og vinterbade. Jeg tænker tit på om han også føler det samme for mig, som jeg føler for ham??

Her kommer problemet bare!

Han er for det første gift, han er også min tideligere lærer og nu er han så min kontaktperson..... Det er hårdt!!! Det er noget af en mundfuld?

Svar:

Kære du

Det lyder som om du er rigtig "hårdt ramt". Det er skønt at være forelsket, men samtidig svært hvis muligheden for et forhold er indviklet. Det må man sige det er i dit tilfælde.

Først kunne jeg godt tænke mig at sige noget om din forelskelse. Jeg er nemlig lidt i tvivl om det faktisk er ham du er forelsket i eller om det er alt det han gør for dig? Det lyder som om han har været en fantastisk støtte for dig gennem en længere periode. Og når man får så meget positiv opmærksomhed og støtte fra et andet menneske, kan man godt blive "forført" og blive forelsket i al den fantastiske opmærksomhed og støtte. Spørgsmålet er dog om det er mennesket bag eller alt det gode som mennesket gør for én man faktisk er forelsket i? Jeg ved ikke hvordan det er for dig, men jeg stiller det som et åbent spørgsmål.

Det er er lidt af en mundfuld du står med, og jeg kan godt forstå du er i tvivl om du skal fortælle ham hvordan du har det.
For det første er det selvfølgelig ikke til at sige hvordan han føler overfor dig? Det er tydeligt at han holder af dig. Men man kan jo holde af et menneske på mange måder.
Måske vil han synes at jeres forhold ændrer karakter hvis han ved at du er forelsket, og måske vil han synes det bliver lidt upassende? Omvendt kan det også være at han er helt okay med det, selv om han ikke er forelsket i dig.

Hvis nu han faktisk også har følelser for dig, er der også nogle udfordringer. Som du siger er han allerede gift, og det er jo i sig selv lidt af en udfordring.
Men der er også lige det her med jeres forhold til hinanden. Han er din kontaktperson, og det kan også give nogle udfordringer. Som 17-årig er du jo over den seksuelle lavalder. Men loven om seksuel lavalder siger ikke kun noget om alder. Den siger også noget om magtforhold. Nemlig at hvis en voksen over 18 år (altså ligesom den her mand) er i et forhold med en ung på eksempelvis 17 år, hvor den voksne har et særligt autoritetsforhold til den unge. Så skal den unge være fyldt 18 år. Man kalder det ofte lærerparagrafen.
Med andre ord; hvis den voksne er i en situation hvor han/hun har en særlig funktion overfor den unge, bryder man altså også loven(kun den voksne der gør noget ulovligt) selvom den unge er 17 år. Det gælder altid for lærere, trænere. Og jeg kan være i tvivl om det også kunne gælde for kontaktpersoner.

Men hvad gør du så? Jeg bliver nødt til at være ærlig og sige at jeg ikke kan give dig et svar. Men jeg tænker at du først og fremmest skal være opmærksom på om det faktisk er ham du er forelsket i, eller om det er alt det han har gjort for dig?

Og så skal du selvfølgelig gøre dig klart om du er villig til at tage chancen. Det kan ændre jeres forhold, hvis han bliver i tvivl om han kan forblive professionel.

Jeg håber du finder den løsning der er bedst for dig.

Gode tanker
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål