Forældre og Youtube.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg vil starte med at rose alt på Cyberhus. Det er en virkelig gode hjemmeside. Nu til det jeg endelig vil skrive om: Jeg har i længe gerne lægge videoer på Youtube, af mig som gør ting som at anmelde bøger og film, og lave små skuespils videoer med mine veninder. Sådan små 'uskyldige' ting. Jeg vil selvfølgelig kun oplyse mit fornavn. Jeg vil vente til at jeg bliver tretten om en månedes tid, fordi vis jeg fortæller at jeg er tolv, er der en masse der ikke vil tage mig seriøst, og behandle mig som et lille barn. Når man kan sige man er tretten, lyder man meget mere voksen. Jeg ved bare ikke om jeg må for min mor. Vis mine videoer nu kom på internettet, ville hun sikkert finde ud af det på et tidspunkt. Og det vil være lidt mærkeligt, vis jeg en dag optagede en video, mens hun var hjemme, og kunne høre jeg talte til mig selv. (Altså kameraet.) Jeg tror måske hun ville tænke at det var at udstille sig selv eller noget. Jeg gider bare ikke begynde at lave videoer, vis hun så finder ud af det og forbyder mig det, så jeg vil gerne fortælle hende det. Jeg kan bare ikke komme på en måde at sige det.

Svar:
Hej med dig
Tak for din ros om Cyberhus, det er rart at vide at du synes den er god og kan hjælpe dig.
Det er et rigtigt godt spørgsmål du stiller og jeg synes det er flot, at du tænker over hvad du skal gøre i forhold til det her med youtube.
Når der kommer videoer på youtube, så er der pludselig rigtig mange mennesker der kan se dem, og det kan være svært at være helt anonym derinde. Derudover kan det være svært at kontrollere hvordan andre folk bruger videoen og om der er nogen der skriver noget ubehageligt til dine videoer, som du kan blive rigtig ked af det over.
Derfor synes jeg at det er en rigtig god ide at snakke med din mor om det her. Du kan måske sige det samme til hende, som du har skrevet her til mig? Det er ikke til at vide hvad hun synes om det. Måske siger hun nej, fordi hun synes du er for ung til at have videoer på youtube, og så må du vente nogle år. Men det kan også være at hun giver dig lov og hjælper dig, med hvordan du gør det på en god måde.
Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke med snakken med din mor.
Venlig hilsen Marianne