Foldbold??
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus. Jeg har altid været meget bange/rædselslagen for bolde, eller generalt alt der kommer flyvene imod mig som jeg ikke har kontrol over. Fodbold har ALDRIG sagt mig noget overhovedet, men efterhånden synes jeg at det ser fedt ud når folk spiller fordbold. Og jeg ville også selv gerne være lidt af en fodbold nørd... Men der er både dey problem med a jeg hr angst/rædsel for bolde men også det, at dee er jo alle de der forskellige fodboldklubber, fx. Brøndby, FCK, og så kender jeg faktisk ikke mere. Men jeg ved jo ikke hvilken et hold jeg sp skal være med... Og jeg ved helller ikke hvordan jeg skal lære at blive god til fodbold.. Har i nogle gode hjemmesider eller noget?
Tak på forhånd og undskyld hvis det er lidt kludret. Og jeg har ikke sådan rigtig nogle venner der kunne lærer mig det

Svar:
Hej Anonym
Fedt at du har fået mod på at kaste dig ud i fodbold. Det er altid rart at være interesseret i et emne og en hobby som rigtig mange også deler interessen for.
Jeg kan selvfølgelig godt se at det er lidt usmart at du så samtidig er meget bange for bolde. Det gør det i hvert fald lidt sværere at komme i gang.
Som jeg forstår dig så spørger du indtil to ting.
Både hvilket hold du nu skal holde med (altså være fan af) når nu skal være lidt af en fodbold nørd, og så hvordan du selv kan blive god til at spille, og komme af med din boldskræk. Lad mig tage dem et af gangen.
Hvilket hold skal du holde med?
Måske kunne du starte med at finde ud af hvilket hold der spiller tæt på hvor du bor. Mange holder med den klub der spiller i deres by, eller tæt på deres by fordi man så bliver en del af det fællesskab der er i byen omkring fodboldholdet.
Måske er der ikke lige et hold i din by eller i en anden by tæt på dig som du synes er fede at holde med. Det er selvfølgelig også i orden. Mange holder med et bestemt hold fordi de kan lide en bestemt spillestil, bestemte spillere eller måske bare fordi det er et godt hold der ofte vinder. Både Brøndby og FCK har fans over hele Danmark og ikke kun lige omkring København, så du kan sådan set vælge hvilket som helst hold.
Hvis du vil vide mere om fodbold og eksempelvis de bedste Danske hold så vil jeg foreslå dig at surfe lidt rundt på bold.dk. Der finder du alt hvad der er at vide om fodbold, hold, spillere, kampe og meget meget mere.
Hvad skal du gøre for at komme af med din boldskræk og selv blive god til fodbold?
Jeg tænker at du kan starte med at træne lidt derhjemme med en bold. Spil op af en mur sådan at du sparker bolden ind på muren og den så kommer tilbage til dig. Så kan du starte ligeså stille og selv bestemme hvor hårdt du vil sparke, og dermed også hvor hurtigt bolden kommer tilbage til dig.
Ellers tænker jeg at det handler om at smutte forbi den nærmeste fordboldklub og høre om de har nogle begynderhold for din aldergruppe. Fodbold er en kæmpe sport i Danmark og rigtig mange klubber har mange forskellige hold. Både for dem der allerede er gode til fodbold og for dem der aldrig har spillet.
Klik her og se en oversigt over hundredevis af klubber i hele landet.
Jeg håber du er blevet lidt klogere på hvordan du kan komme i gang med fodbolden og jeg ønsker dig held og lykke med det.
Bedste hilsner
Niels-Christian