Flytte
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en pige på 16 (17 om 6 måneder) som gerne vil flytte.
Jeg bor langt ude på landet og føler mig virkelig ensom. Alle mine venner bor i kbh og dem jeg snakker med på mit gym er ikke sande venner..
Kan jeg flytte inden jeg bliver 18?
Hvis ja, hvad skal der til?

Svar:
Kære dig...
Mange tak for dit brev. Jeg vil prøve, at svare på, hvilke muligheder der er for, at du kan flytte hjemmefra.
Men først vil jeg gerne sætte lidt tanker igang hos dig omkring det, at flytte hjemmefra. Jeg kan godt forstå, du føler dig ensom langt ude på landet, når alle dine venner bor i KBH. Det lyder også til, at du ikke rigtig føler, du har nogen venner på dit gymnasium. Det hele virker nok lidt trist og ensomt, og jeg kan godt forstå, du får lyst til at flytte og komme tættere på dine venner.
Det, at flytte hjemmefra, er ikke bare at skulle flytte, og så er alting som det skal være. Når man flytter hjemmefra følger der også en masse ansvar og pligter med sig. Der skal betales husleje, vaskes tøj, gøres rent, betales regninger og meget mere.
Eftersom du er under 18 år, får du ikke SU, og derfor er du afhængig af at have et job, så du kan betale husleje, regninger, mad osv. (medmindre dine forældre vil betale for det hele?) For at kunne tjene nok penge til at dække dine udgifter, tror jeg, du får svært ved at skulle passe din skole. Og hvis det skulle lykkes at få et job, er jeg bange for, at der ikke vil blive meget fritid ved siden af.
At flytte hjemmefra er også noget man skal gøre, når man føler sig klar til at stå på egne ben. Nogen flytter først hjemmefra når de er 22-23 år gammel, andre flytter når de er 18-19 år gammel. Det er meget forskelligt fra person til person. De fleste flytter, når de begynder på en videregående uddannelse.
Jeg synes, det er noget, du skal overveje en ekstra gang mere inden du beslutter dig for, at det virkelig er det, du vil.
Jeg kan godt forstå, du er i en periode lige nu, hvor alting føles langt væk og ensomheden trænger sig på. Alle har brug for nære venner, som man kan betro sig til og være sammen med. Det er heller ikke særligt fedt, at de mennesker, som du omgås med til dagligt, ikke er sande venner. Så jeg forstår godt, du får lyst til at skulle flytte tættere på dine andre venner. Jeg tænker bare, at alt det, som følger med at skulle flytte hjemmefra, er en stor mundfuld lige nu, og om det er noget, som du har taget med i dine tanker omkring det at flytte hjemmefra?
Du skriver ikke selv, hvor langt væk du bor fra dine venner, kun at du bor ude på landet og dine venner bor i KBH. Jeg tænker, at der måske vil være mulighed for at du vil kunne se dine venner i weekenderne? I løbet af ugen har man oftes travlt med skole, sport, jobs mm. Så måske det var en god idé at arrangere at mødes engang i mellem i weekenderne? Du kunne eventuelt invitere nogle af dine gode veninder hjem til dig, hvor I hygger og laver nogle ting sammen. Det kunne også tænkes, at nogen af dem, du snakker med på gymnasiet rent faktisk var gode nok på bunden og også gerne kunne tænke sig at hænge ud efter skole? Det er selvfølgelig foreslag til, hvordan du kunne få det til at fungere, selvom du bor langt væk. Det kan også være, du går til noget sport engang mellem, hvor du kunne aftales at ses med nogen af dem fra dit hold.
Hvis du alligevel har lyst til at skulle flytte hjemmefra allerede nu, så er her en mulighed for det: I mange kommuner findes der forskellige ungdomsboliger, som man kan skrive sig op til. Du kan selv skrive dig op til dem, men det kræver at dine forældre vil skrive under på en lejekontrakt, da du er under 18 år gammel. Når du er under 18 år gammel, er du ikke myndig endnu, og kan derfor ikke selv skrive under på lejekontrakten. Der er ofte også nogle forskellige betingelser, som man skal opfylde for at komme på venteliste til en ungdomsbolig. Er af de krav er at man fx er under uddannelse. Prøv at undersøge, hvad der af muligheder i din kommune ved st gå ind på deres hjemmeside.
Inden du beslutter dig for, hvad der skal ske, så husk at mærk efter inde i dig selv.
Jeg er sikker på, du nok skal træffe det rigtige valg.
Kærlig hilsen
Anna