Flere fyre er forelskede i mig.. er bange for at det ødelægger venskabet..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg står i den her dumme situation, at der er ca. 5 drenge fra min klasse som er forelskede i mig.. Og er ret gode venner med dem alle sammen, så snakker med dem en del, og er smigret over at de kan lide mig, fordi de jo kender min personlighed, men jeg føler intet i den retning for nogle af dem. En af mine drengevenner, som vidst er lidt i tvivl hvordan han har det med mig(ifølge mine veninder), han har fortalt mig at de sad og snakkede, nogle af drengene, og de blev enige om at sige dem i kor, og sagde alle mit navn. Nogle af dem har så snakket med mine veninder om hvem jeg kunne lide, og hvem min type var osv. Og som man jo ved,så snakker piger sammen, også selvom det var sagt i fortrolighd. Når jeg tænker over det lidt tilbage, så kan jeg godt se de har opført sig anderledes og skrevet mere end normalt og smilt mere til mig. Nu frygter jeg alt jeg siger, fordi jeg er en meget flirtende person, som smiler til alle og elsker at snakke og lave sjov, også gerne i en halv seksuel retning.. Og nu tørjeg næsten ikke sige De rører min klasse rigtig meget.. fordi alle er ligesom blandet ind i det. Den eneste jeg kunne se mere end venskab hos, han skifter skole, fordi han er ked af vores klasse. Og det er ret hårdt for mig at vide at han stopper, derfor er jeg heller ikke særlig glad. Og det kan gøre mig rigtig sur.. fordi at være forelsket er en personlig ting, når man ved folk ikke f'øler noget tilbage men alligevel holder fast i følelsen, så er det over i selvoptaget. Jeg ved iikke hvad jeg skal gøre.. Vil gerne kunne smile, og kramme folk og joke, uden at være bange for hvad folk tænker..

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå at du befinder dig i en situation hvor du på den ene side ser det som et kompliment at de fem drenge er forelsket i dig, men på den anden side selv ikke føler det samme for dem. Du skriver at du helst gerne vil kunne smile, kramme og lave sjov med folk uden at være bange for hvad de tænker. Det er en naturlig situation at befinde sig i. Nogle gange kan man som menneske og som teenager opleve at der er mere end én person der kan lide/er forelsket i en og det behøver ikke altid at gå den anden vej. Det betyder at det er normalt at du har mere end en fra det modsatte køn som synes godt om dig og ikke ser dig som en ven men mere end det. Det er ligeså normalt og naturligt at man ikke gengælder deres følelser og ikke er forelsket i dem og/eller at man kun har følelser for en af dem.
Du skriver at du ikke føler du kan være og sige det du er vant til i din klasse og især overfor drengene, fordi du er bange for at det bliver misforstået da du godt kan være flirtende. Det er normalt at man som teenager bevidst eller ubevidst en gang i mellem kan flirte med det modsatte køn, men uden at det betyder at man er forelsket i vedkommende. Drenge flirter også og det kan være at de drenge du snakker og flirter med også bare flirter tilbage eller det kan være at de er forelsket i dig. Nogle gange kan andre forveksle flirt med egentlig tegn på at man er interesseret. Det kan være at de tror du også er interesseret i dem når du flirter. Det er vigtig uanset hvad, at du tager en snak med hver af dem og fortæller dem hvor du står og at du ser dem som venner og ikke mere end det. Hvis de ved hvor du står kan de for eksempel stoppe med opføre sig anderledes som du skriver og dermed respektere dig og dit venskab og på den måde måske komme videre.
Du skriver at der er en dreng som du synes rigtig godt om og ser som mere end en ven, men som skal flytte skole. Du skriver "når folk ikke føler noget tilbage" og det går jeg ud fra betyder at du mener at han ikke føler det samme for dig. Eller hvad? Hvis han ikke føler det samme for dig og du stadig som du skriver holder fast i følelsen, er det ikke at være selvoptaget. Det er et naturligt tegn på at du holder af ham og er forelsket i ham. Alle kan blive forelsket og nogle gange kan det være svært at give slip på den person uanset hvad grunden nu må være til at man bør glemme vedkommende. Han flytter men det betyder heller ikke at du stadig ikke kan holde kontakt til ham og bevare jeres venskab. Hvis du stadig vil være venner med ham selvom han ikke føler det samme for dig, kan du holde kontakten til ham over mobilen, Skype eller sociale medier som fx Facebook. Hvis du ikke føler at du kan bevare et venskabeligt forhold til ham, så skal du ikke gør det. Hvis I har været venner i lang tid og har et godt forhold til hinanden som venner, er det vigtigt at huske det og have det med i dine overvejelser. Det er ofte svært at give slip på en rigtig god ven og ofte bliver det mere svært hvis man ikke kan bevare kontakten og venskabet. Det kan lede til endnu mere frustration og fortvivelse.
Jeg håber du finder ud af det. Mange gange held og lykke herfra!
De kærligste hilsner
Lima