Ferie for unge.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.. Håber sådan jeg har skrevet det rigtige sted og ja.. Mig og min veninde har det pt. begge to lidt svært og vi hjælper hinanden og sådan, men vi har nu brug for at komme lidt væk. Det bla. omkring vores forældre. Findes der nogle ungdoms weekend ferie man kan tage hen på? Uden forældre og sådan? Kærlig hilsen mig.

Svar:
Kære Dig.
Jeg syntes det lyder rigtig godt, at dig og din veninde, støtter og hjælper hinanden, så I kan snakke sammen om de ting I syntes er svære, det er virkelig flot.
Jeg kan godt forstå, at I har brug for at komme lidt væk i en weekend og det lyder til, at være en rigtig god idé for jer, at få en lille pause fra hverdagen og familien.
Jeg har prøvet, at undersøge hvilke muligheder der er og det jeg har fundet ud af, er at Ungdommens Røde Kors har nogle ferielejre for unge flere forskellige steder i landet. For at komme på sådan en ferielejr, skal man snakke med sin sagsbehandler, som så beslutter om det er noget man har brug for og så betaler kommunen for ferien. Det er dog ikke alle kommuner der gør det, så det kommer også an på hvor man bor. Så derfor kan jeg være i tvivl om det med ferielejr kunne være noget for jer.
Jeg sidder og tænker på om I måske kunne prøve at snakke med en lærer på jeres skole omkring det? Det kan være, at han/hun ved hvilke muligheder der er i jeres kommune eller kender til andre tilbud til unge, som kunne være noget for jer.
Det lyder til at I begge har det svært derhjemme og at der er nogle ting med jeres forældre, som ikke fungerer så godt. Så derfor tænker jeg, at det måske kunne være en god idé også, at snakke med en lærer omkring hvordan I har det derhjemme og de ting I syntes er svære. Jeg syntes det er rigtig godt, at I snakker med hinanden og hjælper hinanden, men jeg tror også det kunne være rigtig godt hvis I snakkede med en voksen omkring det, som måske kunne hjælpe jer til, at få det bedre derhjemme.
Jeg håber I kan bruge mit svar og finder en god løsning.
Mange hilsner
Majbritt