Føler mig ensom...
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Kære cyberhus.
i skolen føler jeg mig meget alene og jeg går for det meste hjem alene efter skole. Jeg plejede at have en bedste veninde og vi var sammen stort set hver eftermiddag. En gang i mellem sover hun også hos mig, men det er fordi at hendes forældre skal noget om aftenen. Jeg er begyndt at blive rigtig rigtig ked af det på det sidste, og jeg føler ikke at jeg har nogen venner. Inderst inde ved jeg jo  godt at jeg har mange venner, men jeg mangler bare en man kan knytte sig fuldkomment til. Min gamle bedste veninde har heller ikke haft det så godt, og hun er så kommet ind på psykiatrisk afdeling hvor hun har fået en diagnose, som siger at hun har ADD og asberger og koncentrations besvær. Jeg ved at hun har selskadet sig selv, men hun er i behandling. Det gør mig meget usikker. Her på det sidste er hun også begyndt at forstyrre i timerne. hun sidder bla. med en blyant og banker den ned i bordet, og alle synes det er irriterende. men mit problem er stortset at jeg gerne vil have en bedste veninde. Jeg synes det er rigtig svært at finde en fordi jeg er en person der er meget indelukket. Min gamle bedste veninde er nemlig meget sammen med andre piger der hvor hendes gamle hest stod.
Jeg bliver meget meget ked af det når hun skriver opslag på facebook som: Glæder mig til en fantastisk aften med der bedste piger!
jeg håber du kan hjælpe mig!
knus mig.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at alt det med venner og bedste venner godt kan være lidt forvirrende, og jeg kan også sagtens forstå, at du godt kunne tænke dig at have en bedste veninde. Så det er rigtig fint, at du skriver herind for at snakke lidt om det.
Først og fremmest er det dejligt at høre, at du inderst inde godt ved, at du har mange venner. Men som du beskriver, så selvom man godt ved, man har mange venner, kan man godt komme til nogle gange at føle sig ensom, hvis man ikke føler, man har en rigtig tæt veninde, som man kan dele alting med.
Desværre kan man ikke altid selv bestemme, hvornår man får en bedste veninde. Der skal både være en pige, som du synes er rigtig sød og har lyst til at være bedste veninder med, og hun skal også synes, at du er rigtig sød og gerne vil være gode veninder med dig. Der skal være en eller anden form for kemi mellem jer, som gør, at I begge har lyst til at tilbringe tid sammen med hinanden.  Det er nogle gange lidt tilfældigt, når man får en bedste veninde - det er tit bare noget, der sker automatisk. Men der er selvfølgelig ting, man kan gøre selv, for at øge chancen for at få en bedste veninde. Du nævner, at du er en lidt indelukket person, og at det derfor kan virke lidt svært, og det kan jeg sagtens forstå. Men samtidig nævner du også, at du synes du har mange venner, så jeg synes, du skal prøve at starte med de venner, du allerede har. Måske er der en af dem, som kunne udvikle sig til en bedste veninde. Og hvis du er en lidt indelukket person, er det måske lidt nemmere med nogen, man kender i forvejen, fordi det kan virke lidt mere trygt end helt fremmede.
Så du kunne måske prøve at spørge en (eller flere) af dine venner, som du synes er rigtig sød, om hun har lyst til, at I skulle være sammen en dag efter skole. Det kan godt kræve lidt mod at tage initiativ til at spørge hende, men hvis du ikke spørger, ved hun måske slet ikke, at du godt kunne tænke dig at være rigtig gode venner med hende.
Så kan I måske begynde at ses lidt oftere - besøge hinanden og lave forskellige ting sammen. Måske vil det med tiden udvikle sig til, at I bliver bedste veninder. Det er ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden, men noget der sker over længere tid, hvor man tilbringer meget tid sammen og lærer hinanden bedre at kende og finder ud af, om man passer godt sammen som veninder.
Det er ikke sikkert, at I bliver bedste veninder, men for at få rigtig gode veninder, kræver det, at man tilbringer tid sammen, så man kan lære hinanden at kende og komme tættere på hinanden.
Du fortæller også om din gamle bedste veninde, som ikke har haft det så godt. Når sådan noget sker, kan det godt ændre ens venskab, og måske gøre at man ikke længere er bedste veninder. Det lyder til, at der foregår rigtig mange ting i hendes liv lige nu, og det gør måske, at hun ikke rigtig har overskud til at være en god veninde for dig, fordi hun skal fokusere på de ting, der er i hendes eget liv. Som sagt kan det ændre jeres venskab, men hun har sikkert stadig rigtig meget brug for at have dig som ven. Så selvom I ikke er bedste veninder længere, vil hun sikkert blive rigtig glad, hvis du stadig vil være sammen med hende engang imellem.
Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når din gamle bedste veninde skriver sådan nogle ting på facebook, fordi man måske ville ønske, man var med. Men selvom man får en bedste veninde, så kan det godt være, at hun også har andre venner end dig, som hun nogle gange er sammen med uden dig.  Og selvom det måske godt kan være lidt svært, og man godt kan blive lidt misundelig over ikke at være med, så er man også nødt til at give plads til, at ens veninde også har andre venner.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke.
Mange hilsner fra Janni