Følelserne bag facadan
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej med jer' jeg skriver her ind for at få lis vished i en verden der ellers synes kaotisk for mig! Jeg skriver ikke for at spørge om jeg er tyk eller få bekræftelse, for jeg ved godt at jeg i jeres øjne måske er for tynd, men i mine øjne vil jeg altid være for tyk.. Jeg har igennem 5 år nu været styret meget af min tanker omkring mad, vægt, krop, kalorier, motion osv. osv. Har været nede og skrabe bunden rent fysisk hvor jeg blev indlagt på hospitalet og derefter psyk. Så kom jeg op igen og fik faktisk et bmi på 17,9 - et sted i vægt område jeg aldrig har været i før. Men det gik ned af bakke og jeg kunne ikke klare det, så jeg begyndte at tabe mig igen. Som det ser ud lige nu er jeg 167 og vejer 46 kg. og jeg kan stadig ikke holde min krop ud! Holde ud at være i den! - Nu skriver jeg fordi jeg gerne vil vide noget mere ! Jeg har snakket med psykologer og hvad ved jeg om det her, men har aldrig fået en grund til hvorfor jeg er styret så meget af det her at jeg ikke kan leve mit liv, jeg er ikke mig selv længere jeg er den djævel der sidder i min hovede og fortæller mig hvad jeg må og ikke må, men please kan i ikke give mig et svar på HVORFOR, for jeg fatter det virkelig ikke!! Tænker tit om jeg ikke fortjener bedre.. Det begyndte i de tidlige teenager år og ved ikke om det kan være pga. al den forvirring der er med at blive teenager? Jeg kan ikke finde ud af det med følelser forstår det ikke? Er det bare mig der er en krop umulig teenager ? Kærligst Lillie

Svar:
Hej Lillie
Jeg vil lige starte med at sige, at selvfølgelig fortjener du bedre! Du er ikke bare en umulig teenager, du gennemgår noget som er svært for dig. Det du kæmper med er hårdt for dig, både psykisk og fysisk, og jeg kan godt forstå du gerne vil vide hvorfor du har det på den måde.
Desværre kan jeg ikke give dig det svar her, fordi jeg ikke kender dig godt nok, men måske kan du alligevel bruge mit svar til noget.
Når man har en spiseforstyrrelse kan det tit hænge sammen med, at der er noget andet man har det svært med. Det kan være dårlig selvtillid, måske hvis der er noget der er svært i hjemmet eller i skolen. Det kan også hænge sammen med, at du har brug for kontrol. Og den kontrol prøver du at få gennem at styre din vægt på den måde du gør.
Du skriver at du har været til psykolog, men at det ikke lykkes at finde ud hvorfor du har det svært med mad og med din krop. Det synes jeg super godt at i har prøvet, men ærgeligt at du ikke synes det gav noget resultat.
Men du er på rette vej og du skal blive ved med at finde voksne som du kan snakke med om det her. På den måde tror jeg at du på et tidspunkt vil finde frem til hvorfor du fokuserer så meget på din vægt og din krop. Det andet som du skal blive ved med at snakke om, er hvordan du kan få et mere afslappet forhold til din krop og den mad du spiser. Måske er der små ændringer du kan lave i din hverdag, som betyder at du får en bedre mad og på den måde gør din krop sundere og sundere.
Det vil sige der er to veje at gå, og som du kan gå samtidigt. Du kan arbejde med at finde ud hvorfor du fokuserer så meget på din vægt og du kan arbejde på at ændre nogle små ting i din hverdag.
Hvis du stadig har kontakt med en psykolog kan denne hjælpe dig med begge dele, og derfor synes jeg du skal blive ved med at snakke med hende/ham. Det er ikke altid lige nemt at finde ud af, så du skal være tålmodig.
Hvis ikke du går til psykolog længere, kan du måske snakke med dine forældre, en anden i din familie eller en lærer. Det skal være en du er tryg ved og som du føler du kan være åben overfor.
Til sidst vil jeg anbefale dig chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som ved en masse om det her med spiseforstyrrelser og måske kunne det være rart for dig.
Jeg ønsker det bedste for dig.
Venlig hilsen Denise