Følelser for hende..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cybers. Jeg er lige begyndt at skrive med den her pige som jeg går i klasse med. Vi snakker også lidt sammen, men skriver mest og snap osv. Jeg tror jeg er begyndt at få følelser for hende. :'( Men hun tager på efterskole efter sommer ferien, er det en hindring for at kan prøve at komme sammen med hende? Skal jeg bare prøve at lade være med at kunne lide hende eller skal jeg gå til sømmene og tage risikoen? Hilsen en meget forvirret dreng.

Svar:
Hej med dig.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det lyder rigtig dejligt, at du har fundet en sød pige og er begyndt at få følelser for hende.
At være forelsket kan være en rigtig dejlig ting, men det kan også være utrolig forvirrende, som du også selv skriver, og det er en helt naturlig del af det at være forelsket. Du skriver, at du er ved at få følelser for pigen i din klasse, og at hun skal på efterskole efter sommerferien, og at du derfor er bange for, om det kan blive en hindring for at komme sammen med hende. Efterskolen behøver ikke at være nogen hindring for, om du kan komme sammen med hende eller ej. Hvis hun også har følelser for dig, kan i godt komme sammen - også selvom hun skal på efterskole. Hvis du ikke er sikker på, om hun også har følelser for dig, og du føler for, at gå videre med det i har, så synes jeg, du skal gå til sømmene, som du selv skriver. Inden du går til sømmene, kan det være en god idé, hvis du mærker godt efter inde i dig selv, om du føler, at du kan være sammen med hende - også selvom hun tager på efterskole. Du skal være afklaret med, at efterskoleopholdet bliver en del af det at være kærester med hende, hvis hun siger ja til at komme sammen.
Disse tanker skal du have gjort dig, inden du nævner overfor hende, at du har følelser for hende. I forlængelse af dette skriver du, om du skal prøve at lade være med at kunne lide hende. Til dette vil jeg gerne sige, at det er meget svært at lukke ned for sine følelser, da følelser er noget man ikke kan "tænde" og "slukke" for. Følelser er en naturlig ting af vores liv som vi ikke kan ignoere, men vi kan lære at kontrollere dem. Derfor kan det blive svært for dig, at slukke følelserne for hende, hvis det er du ønsker. Du kan i stedet tage en beslutningen om, at det ikke skal være jer to. Denne beslutning kan så med tiden føre med sig, at dine følelser for hende vil glide ud.
Hvis i begge føler for at komme sammen, selvom hun skal på efterskole, skal i begge være klar over, at der vil være en afstand imellem jer, som gør at det ikke er muligt for jer, at ses hver dag. Afstanden vil derfor være en meget naturlig del af jeres forhold og den skal i begge være indstillet på. Når det så er sagt, så vil afstanden jo forhåbentlig ikke være der for altid, da efterskoler som regel kun varer et år. Hvis i begge føler for hinanden, og har lyst til at være kærester, vil efterskolen ikke være en hindring for jer. I stedet kan i se efterskolen som en god og sund udfordring for jeres forhold. I kan også se efterskolen som en ting, der kan være med til at gøre jeres forhold stærkere. At møde udfordringer i et forhold er en helt naturlig del af det at være i et forhold.
Til sidst vil jeg gerne sige til dig, at jeg ikke kan fortælle dig, hvad du skal gøre, men at det er vigtigt at du mærker godt efter inde i dig selv - om du vil hende og efterskolen. Hvis i føler for hinanden, må i tage det hele som det kommer og lade tiden vise jer vej, så skal det hele nok gå. Jeg er sikker på, at du nok skal tage den rigtige beslutning.
Bedste hilsner, Iben.