At føle sig tyk

brevkassespørgsmål

At føle sig tyk

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 9 år 5 måneder siden

Hvad gør jeg. Når jeg ser i spejlet der jeg altid en let tyk pige, men min kærester/venner/familie siger alle at jeg er tynd. Jeg træner maver hele tiden og igen og går 2-3 gang om ugen i fitness. Mit spørgsmål er. Er det normal i denne aller hvor skole, hjemmeliv og fritid stresser en, at man føler at man er lidt bredere end man måske er? For det tager hårdt på mig da jeg syntes alle omkring mig (selv dem der er lidt brede idet) er tyndere end mig for jeg vil gerne se bedst muligt ud selfølgelig så jeg kan gå i lige det tøj jeg vil og være lækker når jeg er sammen med min kæreste.

Svar:

Kære du
Du skal være helt rolig. Du er i en alder hvor du ligesom dine middelaldrende kan føle dig overvægtig eller for den sags skyld undervægtig. I takt med moderniseringen og idealiseringen af den "perfekte krop" kan mange, specielt teenagere, blive alt for bevidste og opmærksomme på deres krop og hvor lækker den er eller skal og bør ligne det billede af den idealle krop som medierne eller samfundet har skabt. Det vigtigtigste er at man er sund og rask, fysisk, og har det godt med sig selv. Det er vigtigt at spise sundt og motionere mindst 30 min. om dagen. Når det er sagt så er det aller vigtigste at man har det godt psykisk og har det godt med sig selv. Det betyder ikke at man skal leve af junk food 24/7. Alt med måde. Det handler om med hvilke øjne og fra hvilken vinkel man ser tingene fra. Din selvtillid skal ikke afhænge af hvad medierne og dine omgivelser mener og synes om dig. Din selvtillid skal komme fra hvor tryg du er ved dig selv præcis sådan som du er og ikke sådan som andre vil have at du "skal" være og "se ud". Der er nemlig forskel på de to måder at se det på. Der er ikke en rigtig måde at se ud på og en rigtig måde at have det godt på indeni. Alle mennesker kommer i forskellige størrelser og farver.

JHeld og lykke og husk nu at du er smuk sådan som du er og det første skridt er at accepterer og elske sig selv før man kan accepterer og elske andre.

De kærligste hilsner
Lima