Ex veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkasse
Jeg blev for alvor uvenner med bedste veninde i sommeres, vi har kendt hinanden i ca. 14 år.
Vi begyndte at gå lidt fra hinanden og blev enige om at vi ikke skulle være venindere mere, Men det er bare, at jeg kan ikke være sammen med hinde på samme måde som for et år siden.
Men vores forældre bliver ved med at sige at de lige skal have en kop kaffe sammen, og så skal vi med.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, for jeg bager den nok stadig af. Jeg kan godt være i samme rum som hinde men jeg vil ikke være alene med hinde
Jeg håber i kan hjælpe med med nogle gode råd
Hilsen pigen som har mistet sin bedste veninde

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se at det er svært at være tvunget til at være sammen, når I nu har besluttet jer for at I ikke vil se hinanden på den måde mere.
Du skriver at du ikke har lyst til at være alene med hende. Det forstår jeg sådan at jeres forældre lægger op til at du og hende skal lave noget sammen alene, når I alle mødes?
Er det mon fordi jeres forældre gerne vil have fred til at snakke? Er det mon fordi jeres forældre prøver at få jer til at blive veninder igen?
Lige meget hvad årsagen er tænker jeg at du skal prøve at snakke med dine forældre om hvordan du har det med hende. Du er 15 og derfor har du selvfølgelig også ret til selv at bestemme om du skal være alene med hende når I er sammen. Og også om du overhovedet skal med.
Hvis dine forældre vil have I er sammen, fordi de vil have fred til at snakke, kan du måske overveje at snakke med dem om, hvorfor du overhovedet skal med. Hvis din eks-veninde og dig er afklaret om jeres forhold, og jeres forældre egentlig bare gerne vil være sammen med hinanden...så er der jo ingen grund til at du er en del af jeres møder.
Hvis dine jeres forældre forsøger at føre jer sammen, og ingen af jer er interesserede i at det skal ske lige nu, tænker jeg du skal sige det helt tydeligt til dine forældre. Sig at du ikke har lyst til at skabe en tæt relation med din eks-veninde lige nu, og at du ikke ønsker de presser på for at det skal ske.
Lige meget hvad, tænker jeg at du bliver nødt til at forklare dine forældre hvordan du har det. Det er ikke til at sige om dine eks veninde, og dig igen kan få et bedre forhold ude i fremtiden, men lige nu virker det til at du har brug for at trække dig, og det har du selvfølgelig ret til.
Mange hilsner
Niels-Christian