Er ved at miste troen på kærligheden!

brevkassespørgsmål

Er ved at miste troen på kærligheden!

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Hej. Overskriften lyder måske lidt dramatisk, men om ikke andet er den sand. Jeg er 21 og har aldrig haft en kæreste, haft sex og er knap nok blevet kysset. Jeg er netop startet på en akademisk uddannelse, fik tre gode, cool veninder indenfor de første tre dage og har udover dem rigtig gode, både nye og gamle veninder. Jeg er derudover heller ikke helt dum for øjnene og betragter mig selv som rimelig observerende, empatisk og interessant. Så. Hvad. Sker. Der? Hvorfor mangler jeg stadig alle de oplevelser, folk syntes at have haft som 15-årige? Det er ved at blive lidt pinligt. Jeg var måske lidt genert, da jeg var yngre, og jeg udviklede mig ret sent fysisk, hvilket måske gav et lidt dårligt selvværd med på vejen, men alt det synes jeg, jeg har indhentet siden, og jeg tror måske det ar gjort mig stærkere også. Problemet er, at mens jeg er blevet ældre og ikke har mødt noget særligt kærestepotentiale, men til gengæld har læst en masse bøger og set film/serier med perfekte mænd (om med 'perfekte' mener jeg perfekte i deres uperfekthed, ikke prinsen på den hvide hest og alt det bavl) - er jeg blevet enormt kræsen! Jeg vil ikke have en hvilken som helst normal fyr. Jeg tror ikke på soul mates, men alligevel venter jeg på min. En, der er anderledes end de andre, og som synes jeg skiller mig ud også. Jeg har da haft små crushs, men de holder aldrig længere end et par måneder. Jeg holder konstant øje med om min Marcus Flutie, Mr. Darcy, Larry Poul eller David McClaren skulle komme forbi. Nu er det går op for mig, at han måske aldrig kommer. Og hvis han så endelig gør, hvorfor skulle jeg da lige være hvad, han ledte efter? Jeg ved egentlig ikke, hvad mit spørgsmål er. Jeg ved bare at jeg er frustreret! Det eneste, der giver mig lidt håb, er at jeg har en veninde i samme situation, og hun er et af de fedeste mennesker, jeg kender.

Svar:

Hej med dig

Det er helt ok, at du ikke har noget konkret spørgsmål. Jeg synes, det er rigtig godt og vigtigt, at du skriver og fortæller om dine frustrationer - og jeg kan da godt forstå, at det går dig på.

Jeg synes, det er super flot, at du har fået indhentet dit selvværd. Udfra det du skriver, så er der rigtig mange ting, der fungerer for dig, og som gør dig glad i hverdagen. Det er vigtig og det vil jeg faktisk komme tilbage til lidt senere...

Jeg vil gerne sige til dig, at det ikke er usædvanligt at være 21 og ikke have erfaringer med kærester og sex. Det er rigtig nok, at mange unge i teenagealderen kan have erfaringer på de områder. Men det er meget individuelt, hvornår man er klar og har lyst til at prøve det af.

Du skriver, at du var lidt genert som yngre og udviklede dig sent fysisk, hvilket sagtens kan have haft betydning for, hvor parat du har følt dig. Og det er der absolut intet mærkeligt eller unormalt i. Som du fortæller, er din veninde i samme situation og det ændrer jo ikke ved, at du synes, hun er en super fed person :)

Jeg har tre forslag til dig, som jeg synes, du skal overveje.

1. Det første handler om selvværd. Du skrev, at du har indhentet det, og det er jo bare super. Det gør det meget nemmere at nyde de ting og de mennesker, du ivolverer dig i. Samtidig kan det godt være en afgørende faktor til, at du ikke har haft lyst til eller mulighed for at kaste dig ud i kærlighed, fordi det hænger nemlig tæt sammen.

Nu oplever du, at tingene hænger godt sammen for dig. Derfor tror jeg, du lige skal vænne dig til, at du måske er mere parat til at få en kæreste nu. Kærligheden kommer nemlig lidt lettere, i det øjeblik man er klar til at åbne op for og være ærlig omkring både de gode og knap så gode sider, som vi jo alle går rundt med.

 2. Når der er noget, som man går og gerne vil have i lang tid, så kan man godt begynde at få et urealistisk billede på det. Du fortæller: "Jeg holder konstant øje med, om min Marcus Flutie, Mr. Darcy, Larry Poul eller David McClaren skulle komme forbi". Og fair nok, hvem drømmer ikke engang imellem om ham der drømmefyren fra filmen...:)

Men sommetider kan det faktisk skygge over alle de dejlige fyre, som går rundt i virkeligheden og mange gange lige omkring dig. Derfor synes jeg, du skal prøve at glemme alle de her perfekte fyre og så begynde at kigge lidt nærmere på dem i virkeligheden. Prøv at finde de der søde ting ved den enkelte fyr, ham der ser godt ud, ham der bare virker sød og rar, ham der siger nogle spændende ting og har nogle spændende holdninger.

Altså prøve at lade alle de gode og spændende indtryk komme inden for og prøve at mærke dem på din egen krop. Du skriver, at du er startet på et studie og mon ikke der er en masse spændende mennesker der?

Sommetider kan vi ikke se dem, fordi vi selv lukker af for dem...

3. Det sidste, jeg vil foreslå dig, er, at komme ud at date :) Det kan være, du selv inviterer en fyr ud, det kan være en blind date, eller måske et datingsite... Prøv at se det som en leg, en måde for dig til at finde ud af, hvilken slags fyre, du synes er spændende og hvilke du slet ikke kan holde ud. På den måde lærer du meget om dig selv.

Du vil sikkert opleve både sjove, pinlige og trælse dates, men det gør ikke noget. Det er bare en måde at mærke efter og lære lidt mere om kærlighed og følelser.

Jeg har fuld respekt for dit ønske om at vente på den helt rigtige... Men for at nå dertil og finde ud af, hvem han er, så må du ud og se dig omkring. En anden positiv ting ved at date, er netop den erfaring, du får, som du kan tage med dig, når den rigtige står der. Og det er kun en god ting for et forhold eller den næste date, synes jeg.

Så kære du... Det er faktisk lidt en blanding af tålmodighed, at nyde dit liv som det er nu og så åbne mere op for de dejlige fyre, der er omkring dig.

Hvis du har brug for at chatte lidt med en voksen om det, så vil jeg faktisk anbefale dig chatten her i Cyberhus. Du kan tjekke den ud her

Og ellers er det bare held og lykke herfra :)

Venlig hilsen Rikke