Er sgu bare træt egentlig
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er en 17-årig dreng, og jeg er stadig jomfru. Stort set alle i min omgangskreds, både drenge og piger, horer rundt hver weekend, men jeg formår simpelthen ikke at gøre det samme. Og nu er jeg gået hen og er blevet alvorlig træt af at høre på dem.
Opfatter hverken mit udseende eller min personlighed som frastødende, så det er mig en gåde om hvordan jeg ikke kan finde ud af det. Kan jeg evt. få nogle gode råd til hvordan jeg kommer igang, ligesom mine venner? Og om det er normalt at jeg ikke har mistet min mødom endnu?

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest vil jeg gerne starte med at sige at du er fuldstændig normal. Jeg kan godt forstå at du undrer dig over at andre omkring dig er længere fremme sådan rent seksuelt, når du ikke selv oplever at det rigtig er noget der rykker for dig.
Men som sagt er det fuldstændig almindeligt at være jomfru som 17-årig. I Danmark er det sådan at unge er næsten 16 år i gennemsnit inden de har deres seksuelle debut. Når det er et gennemsnit betyder det selvfølgelig at der er nogle som kommer i gang tidligere, men også at mange først har deres seksuelle debut efter de er blevet voksne. Det er på ingen måder usædvanligt at man kan være i 20 erne før man har sin "første gang".
Nogle har ikke rigtig interessen for sex, og nogle har måske ikke fundet én som de har lyst til at kaste sig ud i det seksuelle med.
Når du skriver at du ikke forstår hvordan det kan være at du ikke er kommet igang endnu, tolker jeg det sådan at du bestemt har interessen og godt kunne tænke dig at "komme igang". Du spørger også efter konkrete råd til hvordan?
Det er svært at give sådan nogle. Trin 1, 2 og 3 råd der bare virker så det vælter ind med sex. Sådan fungerer det selvfølgelig ikke rigtig. For vi er alle forskellige og i første omgang tænker jeg det handler om at du skal finde ud af hvad det er du er til?
Du siger at alle omkring dig horer rundt hver weekend. Jeg tænker at en af grundende til at du ikke gør det måske kan være, at du ikke er til det her med at skifte partnere og have one night stands? Nogle kan godt lide at møde nye og have sex med forskellige, mens andre slet ikke fungerer på den måde. Nogle har brug for at føle nogle langt dybere følelser og kontakt inden det her med sex bliver aktuelt...måske har du det sådan?
Som sagt er der ikke noget som helst mærkeligt eller forkert i at være jomfru som 17-årig. Jeg er sikker på det nok skal komme.
Vær nysgerrig og åben overfor de piger du møder. Både dem du allerede kender og de nye du møder på din vej. Det handler i første omgang om at skabe en kontakt med et andet menneske. Det kan sagtens handle om en fælles interesse for musik, sport, filosofi, russiske madopskrifter eller noget helt helt andet. Det med sex skal nok komme med tiden hvis kontakten er der og den rette kemi opstår.
Mange hilsner
Niels-Christian