Er så træt af min mor

brevkassespørgsmål

Er så træt af min mor

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hejsa Jeg søger lidt råd og vejledning, jeg er en pige på 14 år. Mine forældre er skilt og jeg bor i Storkøbenhavn sammen med min mor, som er forfærdelig streng og uretfærdig. Min far ser jeg kun et par gange om året. I den senere tid er det bare gået ad pommeren til mellem mig og min mor. Vi skændes evig og altid. Og jeg får skæld ud og stuearrest for den mindste ting. Hun har så mange regler. Jeg SKAL være hjemme kl 21 på hverdage og i weekenden enten kl 23 eller 23:30, også selvom jeg bare er over ved en veninde. Jeg må aldrig komme med til privatfesterne selvom alle mine venner må. Jeg må ikke have en kæreste eller bare have drenge på besøg. Jeg må ikke sove ude eller have veninder til overnatning, selvom vi først skal møde sent dagen efter, fordi min mor siger at vi ikke får sovet så. Jeg må hellere ikke spise ude fordi min mor siger at jeg ikke spiser noget så. Bare fordi jeg som lille var undervægtig. Jeg må virkelig ingenting og hun skal bare bestemme alting heletiden. F.eks. i sidste uge var jeg sammen med 3 veninder og vi sad og kiggede på nettet efter udklædning til karneval og vi fandt det sødeste leopard kostume som vi blev enige om var perfekt - osse i forhold til temaet sexzoologisk have. Vi viste det til min venindes mor som osse syntes det var perfekt og bestilte det til min veninde med det samme, og det kostede kun 300 kr så var hellere ikke dyrt eller noget. Når men da jeg så kom hjem og skulle have min mor til og bestille det til mig - man skal bruge dankort nemlig, så sagde hun nej at det var for udfordrende og det måtte jeg ikk gå i. Det er en leopardtop som stopper lige over navlen og en ret kort nederdel med pelskant og selfølgelig øre og hale , men vi havde også tænkt os at skulle tage leggins indenunder og det forklarede jeg hende også men jeg må stadig ikke og alle mine veninders forældre har sagt okay for det, så jeg er den eneste der ikke må og jeg ved ikke hvordan jeg skal få hende overtalt ??? I sidste weekenden fik jeg for første gang lov at komme til fest hos en fra min klasse, og selvom der var forældre tilstede og festen først startede kl 21 så skulle jeg være hjemme kl 23. Jeg brugte hele dagen til og tigge og be om lov til at blive ude længere og min mor gad slet ikke høre på mig :-(. Og så da jeg skulle afsted til festen skiftede hun lige pludselig mening og sagde jeg ikke måtte alligevel, jeg blev mega sur og kom til at sige fuck dig til hende og selvom jeg sagde undskyld lige bagefter så fik jeg stuearrest i en uge. Jeg blev så sur, at jeg sneg mig ud og tog hen til festen og havde det vildt sjovt i en times tid indtil min mor kom, hun gik helt amok på mig foran alle mine venner. Jeg har aldrig været så flov før. Da vi kom hjem sendte hun mig ind på værelset og sagde at min stuearrest var blevet sat op til TRE MÅNEDER. Tiltrods for at hun havde givet mig lov til at komme til min bedstevenindes fødselsdag næste månede og det må jeg ikke nu :-( Jeg har brug for råd til og få min mor til og skifte mening omkring min stuearrest ??? Der er kun gået en uge og jeg kan ikke holde det ud. Jeg har prøvet og lave aftensmad til når hun kom hjem og en den anden dag bagte jeg julekager, som det var meningen mor skulle lave og tage med ud til min mormor og morfar i morgen. Men det hjalp slet ikke, hun vil ikke skifte mening :-(. Hvad skal jeg gøre ??? Hilsen Matilde

Svar:

Hej Mathilde

Jeg vil gerne prøve at give dig lidt råd omkring din mor og jeg kan godt høre på dig at det er ret svært derhjemme lige nu. Før jeg lige kommer med en ide, som du måske kan bruge, er der lige et par ting som jeg har lyst til at fortælle dig..

Jeg kan godt forstå det er svært, når ens veninder får lov til en masse ting, som du ikke må. Det føles uretfærdigt og din mor kan virke skrap og uretfærdig. Du fortæller om en masse regler som hun har stillet op for dig og du er rigtig god til at fortælle og forklare hvordan det er hjemme ved jer.

Der er forskel på forældre og nogle forældre giver lov til rigtig mange ting og andre har lidt flere regler, men for det meste gør de det, de synes er bedst for deres barn. Og det er det som forældre skal gøre. Det tror jeg også din mor gør, og det kan være vigtigt at huske på engang imellem, selvom du er sur på hende.

Der er også forskel på hvornår forældre begynder at give mere ansvar og frihed til deres børn og for mange starter det omkring teenageårene og frem til de bliver 18 år. På den måde er der både regler, men stille og roligt får man mere og mere ansvar, og til sidst kan man klare det hele selv og er voksen nok til at flytte hjemmefra på et tidspunkt.

Grunden til, at jeg lige fortæller de her ting er, at jeg synes faktisk nogle af de ting du fortæller din mor bestemmer er okay. Tiden du skal være hjemme på i hverdagene for eksempel og jeg synes også det er positivt at din mor har en holdning til hvad der er for udfordrene at gå i, til et karneval der har temaet sexzoologisk have.

Men når det er sagt, så synes jeg det handler om hvordan din mor og dig får snakket godt om tingene. På en måde så I måske kan lave nogle aftaler som både du og hende kan leve med.

Derfor er mit bedste råd, at du prøver at skrive et brev til din mor først..måske kan du faktisk bruge det du allerede har skrevet til mig og måske kan du også vise hende mit svar. Prøv at forklare hende alle de her ting du overvejer og hvorfor du synes det er forkert. Bagefter kan i prøve at snakke det ordentligt igennem og lave nogle aftaler hvor din mor føler sig sikker på at du ikke gør noget hun ikke har lsyt til du gør, men hvor du også synes du måske får en smule mere ansvar for dig eget liv.

Så jeg tror den eneste mulighed er, at I få snakket om det igen og at du får en mulighed for at bevise, at du er blevet ældre og kan tage ansvar for nogle flere ting i dit eget liv. Men det er aftaler du og din mor skal snakke jer frem til.

Hvis du har brug for flere råd, så synes jeg du skal kigge forbi chatten her i Cyberhus, fordi her sidder der flere voksne som også gerne vil chatte med dig og måske kunne det være rart.

Kan du have et godt nytår..

Venlig hilsen

Erroll