Er min stemme belastet?
brevkassespørgsmål af
Dreng
13 år
Jeg er en dreng på 13 år jeg oplever nogen gange min stemme knækker eller jeg mister den er min stemme ved at gå i overgang eller belaster jeg den bare?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at din stemme er gået i overgang. Omkring 12-15 års alderen vil du som dreng opleve at din stemme går i overgang. Det vil sige at du ikke kan råbe op eller hæve stemmen uden at den knækker over eller lyder lidt spøjs. Det er fordi at strubehovedet og stemmebåndene vokser, du udvikler et adamsæble og i sidste ende vil du få en dybere stemme.
Det er meget forskelligt hvor lang tid din stemme vil være i overgang, så du må desværre være tålmodig og vente på at den er færdigudviklet. For nogle drenge kan det være pinligt at de ikke kan styre stemmen, mens andre drenge prøver at finde humor i det. Hvis du kan gøre det sidste, går det nok nemmest for dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig Hilsen
Signe