Er meget i tvivl
brevkassespørgsmål af
Boiii
14 år
hej jeg er en dreng på de 14 år, har haft kæreste før og prøvet alle de der ting. Mit problem er at jeg har en veninde som jeg synes er pissesød og da også tiltrækkende og jeg ved hun har kraftige følelser for mig. Jeg gad godt at se hvor det kunne føre hen men er bare bange for det vil ødelægge vires venskab og forholdet til den anden efter. hvis der overhovedet ender med at blive et venskab efter. det skal lige siges at vores venskab nu er meget meget godt. Vil bare høre fra andre udover min egen  mening om jeg burde se hvor det kan føre hen eller om jeg burde holde fast i vores venskab

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at beslutte om du skal tage chancen med din gode veninde og se om det kunne føre til mere end et venskab, eller om det er for meget at risikere, hvis nu det skulle ende med at I går fra hinanden. Det er en utrolig svær situation! Jeg kan desværre ikke beslutte hvad du skal gøre, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig til selv at blive klogere på hvad du vil gøre. Jeg håber du kan bruge mine tanker og råd!
Til at starte med vil jeg sige, at du absolut ikke er alene med dine tanker omkring det at blive vild med en god ven. Jeg synes det lyder til, at du gør dig nogle rigtig gode tanker omkring det. Der kan nemlig godt være en del tanker og bekymringer forbundet med at ens gode veninde får følelser for en, og man også selv godt kan lide vedkommende. Kærligheden er en svær størrelse, idet den kan forandre sig, og man ved jo ikke hvordan fremtiden ser ud. Nogle af de sværeste ting i livet er ofte forbundet med en stor risiko. Det gør det svært at vælge hvad man vil. Der er stor forskel på at være venner og være kærester, og jeg kan sagtens forstå at du kan være bange for at miste hende som ven, hvis I blev kærester og det viste sig at det ikke gik. Der er nogle som godt kan gå tilbage til at være venner, men der er også nogle som ikke kan, fordi der har været andre følelser indblandet i forholdet og fordi det kan være svært at skelne mellem det man havde og det man får sammen bagefter.
Måske kunne det hjælpe dig hvis du i stedet for at tænke på hvordan det måske bliver i fremtiden, tænker mere på det I har nu. Fremtiden er som sagt forbundet med en masse usikkerhed, fordi man af gode grunde ikke kan vide hvad der sker i fremtiden. Du ved i højere grad noget om hvordan du har det nu. Sådan som jeg forstår jeres situation så kan I gøre to ting. 1) I kan forblive venner, ignorere de følelser I har for hinanden, og blive enige om at I ikke vil risikere jeres venskab. 2) I kan tage en chance, blive kærester og se hvor det fører jer hen. Selvom mulighed nr. 1, måske lyder som det letteste og det der er forbundet med mindst risiko, så tror jeg I skal tænke over om I kan ignorere de følelser, som det i hvert fald lyder til at hun har for dig. Det kan være svært at være venner hvis den ene eller begge, ser den anden som mere end en ven eller i hvert fald godt kunne tænke sig at være mere end venner. Måske påvirker det allerede jeres venskab, at du ved hun har det på den måde med dig? Det er ikke sikkert, men det kan godt være. Måske kan du prøve at mærke efter hvordan du ville have det med hver løsningsmulighed. Hvad hvis I forblev venner - hvilke tanker gør du dig om det?; hvordan ville du have det med det?; er der nogle ting, som du ville ærgre dig over hvis I valgte den løsning? Og mærk også efter hvis du forestiller dig at I valgte den anden løsning - hvilke tanker gør du dig om den mulighed?; hvordan ville du have det med det?; er der nogle ting, som du ville ærgre dig over hvis I valgte den løsning? Selvom jeg godt kan høre, at du har gjort dig mange af sådan nogle tanker allerede, så kan det være godt at gøre det mere konkret - måske skrive nogle af dine tanker ned - for at få et bedre overblik over hvilke fordele og ulemper, der er ved de forskellige løsninger. Måske lægger du mærke til, at der faktisk er mange flere fordele ved en af løsningerne end ved den anden løsning.
Det kan også være, at det ville hjælpe dig med at få truffet et valg, hvis du snakkede med din gode veninde om hendes tanker omkring det. Er hun interesseret i et venskab, hvis hun ved, at det aldrig kan føre til mere? Er hun interesseret i andet end et venskab, selvom hun har følelser? Jeg ved godt, at det kan være svært at snakke om den slags med den man godt kan lide, men det lyder til, at I er rigtig gode og tætte venner, der ønsker det bedste for hinanden, så jeg tror I ville kunne få en god snak om det sammen.
Det kan også være rart at snakke med andre venner og kammerater om det. Måske har nogle af dine andre venner stået i en lignende situation? Måske har de gode råd, som du kan bruge? Det kan nogle gange hjælpe at se situationen fra et andet perspektiv end ens eget. Du skal også vide, at du er velkommen til at snakke med os her på cyberhus. Jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet ind i brevkassen, nu du lige havde brug for at høre en andens mening om det. Du er også velkommen til at snakke med os i 1-1chatten, om dine tanker i forhold til dig og din veninde. Hvis det er noget du har lyst til kan du finde chatten her
Kærlighed betyder ofte at skulle tage en chance. Det er det, der gør kærligheden så svær. Jeg håber, at mine tanker har gjort, at du kan komme nærmere på et svar på hvad du skal vælge.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Astrid