Er jeg for tyk?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! Jeg er en pige på 14 som er bange for at jeg er for tyk? Jeg er 68 rundt om maven og jeg er 1,68 høj. Jeg vil gerne være model og min selvtillid er ikke super høj, så jeg er bange for at de siger at jeg ikke kan blive det pga. at jeg er for tyk. Skal jeg tabe mig eller skal jeg bare droppe det med at blive model?`

Svar:
Hej med dig...
Det er rigtig godt, at du spørger en voksen om de her ting, og jeg synes det er nogle gode spørgsmål, du stiller her i brevkassen. Jeg kan svare meget præcist på det første, nemlig om du er for tyk. Nej, jeg synes ikke du er for tyk.
De andre spørgsmål kan faktisk være lidt svært for mig at svare på. Jeg synes nemlig det vigtigste er, at du har det godt med dig selv og din krop, og så kommer modeldrømmen i anden række. Men jeg vil gerne prøve og måske kan du bruge noget af det, jeg skriver.
Hvis du gerne vil være model, er det jo helt okay og der er mange måder at være model på. Du kan være en af dem der går op og ned af podiet, du kan være ansigtsmodel, håndmodel og ja, der er faktisk mange måder at være model på.
Men du skal også vide, at det kan være hårdt arbejde at være model og jeg tror det er rigtig vigtigt, at ens selvtillid har det rimeligt godt. Derfor synes jeg du skal prøve to ting.
1. Jeg synes det er vigtigt, at du får dine forældre med i det her. For det første skal modelbureauet alligevel snakke med dine forældre, når du er under 15 år, og for det andet så synes jeg, du skal fortælle dem, at du ikke synes din selvtillid er i top, og derfor er lidt usikker på, hvad du skal gøre nu.
2. Det lyder til, at du har en aftale eller kender et modelbureau du har eller vil i kontakt med. Hvis du vælger at tage kontakt til dem, så vær ærlig omkring det her. De er sikkert vant til, at unge piger tænker meget over det her, og jeg tror også de er interesseret i, hvordan deres modeller har det indeni.
Jeg synes også du skal prøve at spørge dem om, hvordan arbejdet som model er i virkeligheden og hvilke muligheder du måske har. Rigtig mange piger går og drømmer om at være model, men sommetider ved de kun, hvad de ser i blade og på fjernsynet. Det er altid de her meget smukke, tynde og rige modeller, som alle ser ud til at være så lykkelige.
Men sådan er virkeligheden ikke altid og det er både hårdt og svært at være model, så det kunne måske være rart at få dem til at fortælle lidt om det.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget og hvis du har brug for at snakke med en anden voksen, end dine forældre, så prøv at logge på chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og måske kunne det også være rart for dig...
De bedste hilsner
Rikke