er jeg tyk

brevkassespørgsmål

er jeg tyk

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

hej undskyld jeg skriver ind med sådan et fjolede spørgsmål. jeg føler mig tyk og klam. er 155. og vejer 54 kilo. ville virkelig gerne ned på 45-50 kilo. men hver gang jeg prøver på den "rigtige måde" spiser sundt og næsten ikke noget slik. jeg går i fitnees. men har taget på så nu vejer jeg 56. jeg skal konfirmeres d. 30 april og er meget bange for jeg ikke kan passe min konfirmation's kjole. da jeg købte den vejede jeg 54 kilo. har i nogle gode råd til hvordan jeg kan tabe mig hurtigt. jeg overvejer nemlig at tabe mig på den "forkerte måde" men det ville være min nødløsning. pleas hjælp mig er fortvivlet. mit andet spørgsmål er jeg ville så virkelig gerne have større bryster. jeg har nemlig ikke nogle særlig store. min store søster har selv små bryster. og er meget bange for mine ikke vokser mere. hjælp! har i nogle råd til hvordan de kan bive større knus og kram. ps på forhånd tak for svarene :)

Svar:

Hej,

Jeg synes, det er rigtig godt, du skriver, og lad mig med det samme sige, at dine spørgsmål
og bekymringer slet ikke er fjollede. Jeg kan høre, at det her fylder meget for dig, og jeg vil
gerne prøve at hjælpe dig.

Du skriver, at du føler dig klam og fed, at du vejer 56 kilo og er 155 cm høj, og at du gerne
vil ned og veje mellem 45 og 50 kilo. Jeg kan af gode grunde ikke se dig, men kan alligevel
sige at du ifølge lægevidenskaben bestemt ikke er fed. Du vejer faktisk det, du skal og trænger altså ikke til at tabe dig. Men kilo fordeler sig jo tit lidt forskelligt. Hos nogle sætter det sig altid på maven og hos andre altid på lårene. Det bestemmer man desværre ikke helt selv. Man kan nogle gange med nogle simple øvelser flytte en anelse rundt på tingene. Du skriver, at du går til fitness. Måske du kan prøve at spørge din instruktør om nogle gode råd?

Du nævner, at du er bange for ikke længere at kunne passe den konfirmationskjole, du har købt. Det er selvfølgelig træls, hvis det er tilfældet. Måske du kan få din mor til at kigge på, om den kan laves om? Eller om I måske skal ud og købe en ny? Prøv under alle omstændigheder at snakke med dine forældre om dine bekymringer, for jeg synes ikke, du skal gå alene med alle de her tanker.

Jeg ved ikke helt præcist, hvad du mener med at vælge en "nem" måde at tabe dig på, men
jeg går ud fra, at det ikke er en måde, der er sund for kroppen. Til det vil jeg sige, at det aldrig er en god idé og bestemt ikke nogen løsning! Hvis man ikke får den rigtige mad eller ernæring, kan kroppen tage skade. Man kan derudover få et dårligt immunforsvar, blive sløv og træt, få svært ved at følge med i skolen og få svært ved at finde energien til at lave noget socialt med sine venner.

Du nævner, at du allerede dyrker både motion og spiser sundt. Det synes jeg simpelthen
er så sejt. Det er godt at dyrke motion, og en sund og stærk krop betyder rigtig meget for vores velbefindende. Jeg kan godt forstå, at du er træt af, at du så har oplevet stadig at tage lidt på. Men det sker faktisk tit, når man starter med at dyrke fitness eller anden motion. Muskler vejer nemlig mere end fedt. Så måske er de ekstra to kilo et tegn på, at du er blevet sundere og stærkere? Jeg synes, du skal blive ved med at dyrke motion og spise sundt men uden at overdrive nogle af delene. Motion og sund kost skal nemlig ikke kun handle om at tabe sig. Det skal snarere handle om at behandle sin krop ordentligt og at have en frisk og sund krop. Vi hænger jo på den i mange år!

Du skriver også, at du er bange for, at dine bryster aldrig bliver større, og at din ældre
søster heller ikke har særligt store bryster. Det er meget forskelligt, hvornår ens bryster
begynder at vokse, og hvornår de er færdigudviklede. Og selvom størrelsen på ens bryster i
nogen grad er bestemt af arv og altså af, hvordan resten af familien ser ud, kan der stadig
være meget store udsving og forskelle. Søstre kan altså godt have ret forskellige størrelse
bryster. Så du må altså væbne dig med tålmodighed og vente og se, hvad dine udvikler sig til. Der findes desværre heller ikke nogen naturlig måde at få større bryster på. Der er altså ikke noget, man kan spise eller nogle øvelser man kan lave for at få større bryster. Så jeg synes, du skal arbejde på at komme til at acceptere måden, dine bryster ser ud på. Faktisk er der jo også rigtig mange drenge, som foretrækker små bryster. Og meget tøj sidder også bedre, hvis ens bryster ikke er for store. Så det kan altså også være en fordel ikke at have for store bryster. Når det så er sagt, kan du eventuelt få din søster til at hjælpe dig med at finde en god og smart BH med indlæg, som udefra vil få dine bryster til at virke større. Hun har jo måske haft nogle lignende bekymringer? Hvis du helst ikke vil spørge din søster, kan du eventuelt få en veninde eller en ekspedient i en undertøjsbutik til at hjælpe dig.

Alt det her bringer mig frem til det, jeg egentlig gerne vil fortælle dig. Nemlig at der er rigtig mange i din alder, som bliver ekstremt fokuserede på vægt og udseende, og at det nogle gange viser sig at handle om nogle lidt andre og dybere ting. Det er nemlig ikke nemt at blive teenager og være ved at blive voksen. Uanset hvad så synes jeg, at du skal prøve at snakke med en voksen om alle de her tanker, du går og tumler med. Prøv fx at tage en snak med din mor. Fortæl hende at du går og er rigtig ked af måden, du ser ud på, og at du er bange for ikke at kunne passe din konfirmationskjole. Du er også velkommen til at skrive igen her i brevkassen eller til at skrive til os herinde på vores chat, som har åben mandag til torsdag fra klokken 14 til 17.

Mange hilsner Trine