er jeg gravid?

brevkassespørgsmål

er jeg gravid?

brevkassespørgsmål af
den nervøse pige..
16 år
Oprettet 7 år 5 måneder siden

Hejsa.
Jeg er en pige på 16 som har fået en kæreste. Jeg er rigtig bange for at jeg er gravid. Jeg burde nok ikke have noget at have det i endnu, eftersom min mens først skal komme om 13 dage, men jeg går og bliver rigtig nervøs IGEN!
Vi var seksuelt sammen i sidste måned, og vi har brugt kondom HVER gang. Jeg gik og var nervøs hele måneden, indtil min mens kom også var jeg lettet igen. I sidste uge var vi sammen igen (2 gange) vi brugte kondom begge gang, og det sprang ikke. Men er stadig virkelig bange for at jeg er gravid. Min mens skal først komme om 13 dage, hvis den ikke kommer går jeg i panik!

Svar:

Hej Nervøse pige

Nej...hvis I har brugt kondom hver gang, og det ikke gik i stykker så mener jeg ikke der er nogen risiko for at du er blevet gravid.

Måske fylder den her frygt for graviditet rigtig meget her i starten af dit sexliv, og det tænker jeg er meget naturligt. Men du skal selvfølgelig ikke gå og være bange hele tiden. Hvis man går og bruger meget energi på at stresse over, hvornår menstruationen nu kommer, så kan det i sig selv godt være med til at skubbe menstruationen, så den ikke kommer til tiden, selv om man ikke er gravid. Derfor tænker jeg at det er vigtigt at du finder en løsning der gør at du ikke skal være så nervøs.

Måske vil det give mening for dig at bruge noget andet prævention ud over kondom. Kondom er rigtig godt fordi det også beskytter mod kønssygdomme, men ud over kondom kunne p-piller måske være en mulighed for at du kan føle dig mere sikker? Jeg tænker i hvert fald det er noget du kan overveje at snakke med din læge om.