Er jeg forelsket og er det her normalt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Brevkasse. Det er fordi jeg har en bedste ven som jeg elsker meget højt, og nogle siger jeg elsker ham for højt. Jeg vil gøre alt for ham, og fx idag var jeg virkelig ked af det og såret over noget pga ham, og så senere da vi mødtes med nogle andre venner og han sad og holdt om mig og aede mig så glemte jeg det fuldstændigt og først da jeg kom hjem kom jeg i tanke om det igen. Og sådan har det været ret mange gange. Når vi er væk fra hinanden føler jeg mig helt splittet og er vildt ked af det, jeg er virkelig afhængi af ham, jeg har det altid bedst sammen med ham og han kan altid gøre mig glad når vi er sammen. Og jeg er ret meget i tvivl om jeg er forelsket i ham, for sådan noget har jeg altid haft svært ved at mærke. Og jeg ved heller ikke om det er normalt at en dreng påvirker en på den måde? håber virkelig i kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig
Der er mange piger, der knytter sig meget til en bestemt person. I dit tilfælde er det din bedste ven, som du kan snakke med om alt og hvor i altid er der for hinanden. Det er dejligt, at du har en som kan gøre dig glad, når du er ked af det eller i dårligt humør.
Jeg kan ikke fortælle dig, om du er forelsket i ham eller ej. Det er kun dig selv, der ved det, selvom du har ret i, det kan være svært at mærke. Grunden til du er forvirret om, hvorvidt du er forelsket i ham eller ej, har nok noget at gøre med, at du stadig er meget ung. Når du er 12 år har du måske ikke været forelsket endnu og derfor er det svært at vide, hvornår man er forelsket og hvornår det bare er fordi, man er glad for, at man har sådan en god ven.
Du kan prøve at forestille dig, at du kysser med ham og så kan du måske føle, hvordan du har det med det. Hvis du får det dejligt indeni kan det godt være, du er forelsket i ham. Hvis du får en følelse af, at det er mærkeligt og det ikke helt føles rigtigt, så er det ikke sikkert du er forelsket i ham.
Hvis du bliver ved med at være i tvivl om du er forelsket i ham eller ej synes jeg, du skal snakke med ham om det. Når han er sådan en god ven, kan du sagtens fortælle ham at du er i tvivl om, om du måske er forelsket i ham. Det kan jo være han har det på samme måde.
Du vil møde mange forskellige mennesker gennem dit liv og nogle af dem vil påvirke dig mere end andre. Din ven lyder som om han er en af dem, der påvirker dig meget. Du skal vide, at det bestemt ikke er unormalt, at en person påvirker dig så meget, som han gør. Du skal nyde det og være glad for, at du har sådan en god ven som ham.
Jeg synes du skal prøve at snakke lidt med din mor om det her. Fordi hun har måske også prøvet at være forelsket da hun var 12 og i kan snakke lidt om hvordan du kan mærke om du er forelsket eller bare rigtig glad for din ven.
Venlig hilsen Jane