Er jeg ensom?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en pige på 15, som skal i 9 klasse efter sommerferien. Jeg er ikke den tupe som er en fest-abe, så jeg er ikke med til så mange fester, eller nogle andre sociale ting/aktiviteter rundt omkring. Jeg er heller ikke sammen med så mange af mine venner/veninder i fritiden, da jeg ikke er så vild med at være sammen med folk, fysisk, men kan bedre lide at være i kontakt med dem over de sociale medier. Min mor siger, eller spørger hele tiden, om jeg ikke snart skal være sammen med nogle, men jeg svare jo bare nej, da jeg ikke kan lide det. Men nu er jeg begyndt at tænke om der er noget galt med mig, eller om jeg er ved at blive ensom... Jeg vil meget gerne have svar på denne besked, da det vil hjælpe mig rigtig meget.
Hilsen anonym

Svar:
Kære anonym,
Jeg synes, at det er rigtig fint, at du skriver her og spørger, sådan at du ikke skal gå og være i tvivl, om der er noget galt med dig.
Det er det første, jeg gerne vil slå fast: Der er bestemt ikke noget i vejen med dig! Der er rigtig stor forskel på, om man kan lide at være social eller ej. Nogen mennesker elsker at bruge al deres fritid med venner, imens andre har brug for at være alene og have lidt ro, og så måske - som i dit tilfælde - blot holde kontakten over de sociale medier. Der er ikke noget i vejen med at foretrække det sidste eksempel, sådan er nogen mennesker bare. Du er bestemt ikke den eneste, der har det på den måde!
Det, der er rigtig vigtigt, når det er sådan, du har det, er, at du mærker rigtig godt efter inde i dig selv, om du godt kan lide, at det er sådan, eller om du bare er tilfreds, fordi du ikke føler, det kan være anderledes. Jeg tænker, at man er ensom, hvis man slet ikke har nogen, man kan snakke med om tingene, hvis man slet ikke har nogen, man kan ses med, og hvis man er ked af, at det er sådan. Så måske kan du bedst selv mærke efter indeni, om du er ensom?  Hvis du inderst inde kan mærke, at du faktisk gerne vil være sammen med vennerne, så kan det være, at der er nogen ting, der godt kunne være anderledes.
Du skriver, at din mor ofte spørger, om ikke du snart skal ses med nogen, og jeg tror, hun spørger, fordi hun er bekymret for dig. Det kan være svært for andre mennesker at forstå, hvis man bedst kan lide at være alene. Måske kunne du sætte dig ned med hende og tage en snak om, hvordan du har det. Du kunne fortælle hende, at det er fordi, du bedst kan lide at være alene. Jeg kan godt forstå, hvis det er lidt svært at forklare, men måske kunne det gøre, at hun bekymrede sig lidt mindre og holdt op med at spørge så meget. Det kan være, at hun lige nu tror, at du er så meget alene, fordi du ikke har nogen at snakke med.
Selvom du ikke kan lide at være fysisk sammen med andre, tænker jeg dog også, at det kunne være godt for dig at gøre det alligevel. Jeg kan godt forstå, at det er svært, hvis det ikke er det, du har allermest lyst til, men det er rigtig sundt at være sammen med andre mennesker. Det behøver ikke være så tit, måske kunne du starte med at lave en aftale en gang om ugen. Du kunne invitere dem hjem til dig, for på den måde skal du ikke være presset af at være et andet sted. Er det noget, du kunne have mod på at gøre?
Hvis det er noget, du har mod på, er der flere ting du kan gøre. Nogen gange skal man nemlig lige have "hul på bylden" med det sociale, så venner kan se, at man faktisk gerne vil være med. Du kunne jo skrive til dem over de sociale medier, at du faktisk gerne vil ses. Det lyder til, at du har det rigtig godt med at udtrykke dig på den måde. Hvis du har nogen, som du snakker rigtig godt med, kunne du også prøve at fortælle dem, hvordan du har det, hvis det er noget du har lyst til. Måske ville de være glade for at høre, at grunden til du ikke vil ses så meget, er fordi du godt kan lide at være alene.
Hvis det ikke er noget, du har mod på lige nu, synes jeg det er rigtig fint, at du holder kontakten over de sociale medier. På den måde snakker du stadig med folk og viser dem, at du stadig er interesseret i at være venner. Så kan du måske spørge om at ses, hvis du på et tidspunkt får mere lyst til det.
Jeg håber, at du finder en løsning, som du har det godt med. Én ting er i hvert fald sikkert: Der er ikke noget galt med dig!
Kærlig hilsen Janne