Er det rigtigt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
For et halvt år siden ca. mødte jeg den her pige til en konfi. Vi har snakket og skrevet en del sammen siden sidst, hun er virkelig skøn.
Jeg tror jeg er blevet lidt småforelsket i hende. De fleste ville jo mene, at det var en god ting. Men hun er 2 år yngre end mig. Har på en eller anden måde bare en slags dårlig samvittighed.
Føler mig som en eller anden pædofil. Er det overhovedet lovligt at date en der er 2 år yngre end en selv? Jeg er sikkert bare paranoid, men er stadig usikker.
Hun opfører sig simpelthen bare så modent af en 13-årig. Og ligner i øvrigt også en på 14-15.
Men er det rigtigt at date en 13-årig? Er også lidt nervøs for, hvad mine venner og familie vil sige til det, hvis det nu skulle blive til noget.
Hvad synes i? Skal jeg tage det næste skridt med hende, eller bare være venner?

Svar:
Hej med dig :-)
Det lyder til, at du har mødt en rigtig sød pige, som du er blevet meget glad for. Det er rigtig dejligt, men jeg kan godt forstå, at det kan bekymre dig, hvad andre tænker.
Når man er i din alder, kan få års aldersforskel ofte virke voldsommere, end den gør når man er blevet voksen. Fx virker aldersforskellen på en på 30 og en på 28 jo nærmest ikke-eksisterende, hvor at man ofte vil kunne mærke en større forskel når man er 15 og 13. Du fortæller, at pigen du er forelsket i er rigtig moden, og både opfører og ligner én der er ældre end én på 13.
Du spørger, om det er lovligt at date en der er 2 år yngre end én selv. Det er det :-) Dog skal du være opmærksom på den seksuelle lavalder, som jo betyder, at personer over 15 ikke må have sex med andre under 15. Hvis du bliver kærester med hende pigen, skal du altså ifølge loven vente indtil hun er fyldt 15 år, med at have sex med hende. Dette kan selvfølgelig virke som lang tid, men omvendt er det også en mulighed for at lære hinanden rigtig godt at kende. Det lyder dog heller ikke som om det er sex du tænker på, men bare er rigtig glad for hende, og gerne vil se mere til hende.
Du skal altså slet ikke føle dig som en pædofil eller føle, at du gør noget forkert ved at date hende. Måske dine venner vil synes hun er lidt lille i starten, men efter noget tid, er jeg rimelig sikker på, at de ikke vil synes det er så interessant længere, og dermed heller ikke vil tænke så meget over det. Hvis de kender hende / lærer hende at kende, vil de måske også kunne se, at hun er moden af sin alder.
Hvad dine forældre tænker, tror jeg heller ikke du skal bekymre dig om. De har selv været unge, og synes sikkert ikke at aldersforskellen er så stor, hvis de også kan se at hun er moden, og at I er glade for hinanden.
Jeg synes derfor at du skal springe ud i det, og se om I kan tage det næste skridt :-)
Held og lykke med det.
Mange hilsner
Christina.