er det på vej?

brevkassespørgsmål

er det på vej?

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

hej cyberhus.

jeg er en pige på 11 år og min veninde på 13 har lige fået sin mens.

vi var ude og gå en tur med vores hunde og vi snakkede om at hun lige havde fået sin mens,

hun spurgte om jeg have fået min mens, og jeg sagde nej men jeg har fået udflåd hvilket jeg havde haft i lang tid, og hun sagde at

det var tegn på at min mens snart ville komme. men for at være helt sikker ville jeg spørge jer om udflåd er tegn på at ens mens kommer snart?

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål til brevkassen!

Som du rigtig nok selv skriver, så har man ofte udflåd i noget tid før man får sin menstruation, så det kan derfor godt tyde på at din menstruation snart er på vej. Det er dog svært og at fastslå om "snart" er en måned eller 1 år eksempelvis. Samtidig skal du huske på, at vi alle sammen er skabt forskellig, vil udvikle os i forskelligt tempo og vi vil have forskellige tegn inden vores første menstruation. Så det vil sige at du og din veninde godt kan opleve tiden inden jeres menstruation forskelligt.

Så selvom jeg godt forstår, hvis du spekulerer over hvornår din menstruation kommer, synes jeg ikke du skal være bekymret for det. Det er desværre ikke noget vi selv kan bestemme og derfor kan du ikke gøre noget ved det. Pludselig får du din menstruation en dag ligesom alle andre piger.

Indtil da, er det dejligt du kan snakke med din veninde om det. Hvis du har flere tanker heromkring kan du måske også spørge din mor, som sikkert heller end gerne vil snakke med dig. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive her til brevkassen.

Venlig hilsen Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål