Er det okay i min aldef
brevkassespørgsmål af
Caroline
9 år
Hej cyberhus jeg en pige på 9 halvt år bor ved min kusine og hende mand  i går savne jeg min mor og kunne ikke falde søvn min mor er død så savner meget hende men han nusse mig på ryggen og håret og kysse mig på panden og sagde elsker dig må man han godt kys og og nusse mig han Gik bagefter hilsen. Caroline

Svar:
Hej Caroline
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det og savner din mor. Det må være svært at have mistet hende.
Du spørger om det er okay, at din kusines mand kysser dig på panden og siger at han elsker dig? Mit svar må blive ja, og måske nej.
Ja, fordi jeg tænker det er helt i orden for din kusines mand at vise at han elsker dig, ligesom familiemedlemmer gør. Det er også okay at han nusser dig, og kysser dig på panden, for at trøste dig, når du er ked af det.
Samtidig kan jeg også svare nej. For når du spørger på den her måde, fornemmer jeg at du måske følte det var mærkeligt, da han gjorde de her ting. Jeg fornemmer at det ikke føltes helt rigtigt for dig, og så er det selvfølgelig ikke i orden.
Det lyder som om din kusines mand forsøger at vise dig omsorg, men det er selvfølgelig i orden, for dig, at sige fra, hvis det ikke føles rigtigt for dig.
Så ja...han må gerne kysse dig på panden, nusse dig og sige han elsker dig. Men du må også gerne bede ham om at lade være, hvis det ikke føles rigtigt for dig. For selv om han måske gør det af den bedste mening, virker det bare ikke særlig godt, hvis det føles forkert for dig.
Hvis du synes det føles forkert, synes jeg du skal prøve at snakke med ham og din kusine om det.
Jeg håber svaret kan hjælpe dig lidt på vej? Måske kan du mærke at du er i tvivl, eller du har brug for at tale mere om det her...eller om andre ting. Du skal vide at du altid er velkommen til at kigge forbi vores chat, og snakke med én af vores rådgivere. Du kan tale helt anonymt, og du kan tale om hvad som helst.
Mange hilsner
Niels-Christian