Er det mobning og synes i jeg skal flytte
brevkassespørgsmål af
Ukendt
13 år
jeg har i en længere periode haft det rigtig skidt i skolen. Elever som er 1-3 pr ældre end mig har været efter mig. De har prøvet at give mig en vasker selv om jeg ikke gad at være med til det. De har sagt nogle lede kommentarer til selv fx mit udsende og hvilket slags tøj jeg har på. Jeg har været bange for at sige noget til dem så jeg har bare holdt min mund i nogle år. Har for nogle dage siden kom jeg grædende hjem til min mor og hun spurgte så hvad der var galt og jeg havde fortalt hende alt. Jeg at jeg gerne vil flytte skole fordi jeg bare ikke har haft det godt på skolen i over 3 år. Min mor sagde at hun ville ikke flytte mig med det samme men hun vil først tale med mine lære og fortælle dem hvordan jeg har det og jeg har også fortalt hende om at min klasse larme så meget at jeg er kommet hjem med hovedpine 3 dage i træk. Mit spørgsmål er om i synes jeg skal flytte skole
og om det de piger gør mod mig er mobning

Svar:
Kære dig,
Hvor er det godt, du skriver her ind med sådan et spørgsmål. Jeg kan godt forstå, det ikke er en særlig rar situation for dig.
Det lyder ikke rart, at du har haft det sådan i så lang tid. Så det er rigtig sejt af dig, at du selv skriver herind for at få hjælp. Det er rigtig godt, for du fortjener at få det bedre!
Ud fra hvad jeg læser, synes jeg, det er mobning. Du skriver, at de har sagt lede kommentarer om dit udseende og tøj, og at de generelt har været efter dig, og jeg synes, at når, det er foregået over så lang tid og noget som påvirker dig, så er det bestemt mobning. Det er ikke okay af dem. Og det er ikke okay, at du har skulle holde det ud så længe, så igen vil jeg sige, at det er sejt og godt, at du nu vil gøre ved det.
Jeg tænker, at det er en fin idé, at din mor får talt med din lærer først, så skolen bliver opmærksom på, at der er noget galt og at der er nogen, der ikke opfører sig særlig pænt over for dig - og måske også andre? Det kan jo være, at der er andre i samme situation som dig, som heller ikke har turde sige noget. Så det vil være rigtig godt, hvis skolen får det at vide.
Nogle gange kan det hjælpe, at de voksne på skolen bliver opmærksomme på det og dig.
Hvis du stadig ikke har det godt, så synes jeg godt, du kan tale med din mor igen om at flytte skole, hvis det virkelig er det, du ønsker.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret og at du snart får det godt i skolen igen, for det fortjener du! :-)
De venligste hilsner,
Kathrine