Er det min skyld?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! Jeg har denne gruppe af venner, som jeg virkelig elsker! Jeg føler at de også elsker mig, men jeg kan da godt tvivle nogle gange.
info: jeg elsker at bruge min weekend med min familie, men for mig står der ikke noget i vejen for hvis de gerne vil være sammen.
Jeg bliver aldrig inviteret til noget med mindre at det er mig selv der invitere dem. Jeg læste så på nettet, at det er fordi man som person er irriterende og anti-social. Så at det rent faktisk er min egen skyld? vil ikke kvalificere mig selv under dette, men hvad ved jeg?

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt for dig, at du har en gruppe veninder, som du holder meget af. Derfor kan jeg også godt forstå, at det må være rigtig frustrerende at føle, at du aldrig bliver inviteret til noget af dem, medmindre du selv planlægger det. Man kan blive ret ked af det, hvis man oplever, at dem man holder af og rigtig gerne vil, måske ikke har det på samme måde som en selv.
Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt forvirret, når du har læst på nettet, at grunden til, at man ikke bliver inviteret af sine veninder, kan være fordi man er irriterende eller asocial, og om det så betyder, at det er sådan du er. Det er altid godt at stoppe op engang i mellem og tænke over, hvordan man egentlig kan virke på andre mennesker, og om man nu er den person eller veninde, som man gerne vil være. Men det kan være meget hårdt at give sig selv skylden, hvis tingene ikke helt er så godt eller som man ønsker. Måske kender du udtrykket der skal to til tango? Det betyder, at der altid er flere personer, der kan påvirke en situation, så det altså ikke afhænger udelukkende af en selv og ens handlinger. Derfor vil jeg også gerne understrege, at det slet ikke betyder, at det er din skyld, at dine veninder ikke inviterer dig, eller at du er irriterende eller asocial.
Selvom det måske ikke virker sådan, så tænker jeg, at der kan være mange årsager til, at dine veninder ikke inviterer dig. Det kan måske være fordi de tror, at du gerne vil være sammen med din familie i weekenderne, eller de bare er vant til at du inviterer, når du gerne vil ses med dem. Så det kan være, at I skal prøve at snakke sammen om, hvordan du oplever, at du ikke bliver inviteret og hvordan det kan være, og hvad de tænker om det. For det må ikke være særlig rart for dig at føle, at det er din skyld, at du ikke bliver inviteret af dem, når det kan være, at der ligger noget helt andet bag. Og så er det altid godt at få noget afklaring, for måske er årsagen noget helt andet end hvad du forestiller dig. Det kan også være, at du kan snakke med fx dine forældre om det inden, så de måske kan hjælpe dig med, hvordan du kan snakke med dem om det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ellers er du altid meget velkommen til at kontakte os igen.
Mange hilsner
Pernille