Er det menses?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Er begyndt at få nogle røde små pletter i mine trusser. Men når jeg tager trusseindlæg på, er der ingenting? Og det sker også kun 1 gang, altså menses er jo flere dage i træk, ikke? Har haft ca. 5 gange nu, og er virkelig i tvivl. Er det menses? Og hvis ikke det er, hvad er det så?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om har fået menstruation, når du ikke bløder regelmæssigt eller særlig meget. Men det lyder til, at det faktisk er menstruation, som du er ved at få.
Når man kommer i puberteten, så sker der en hel masse med kroppen, som du nok også selv har bemærket. Inden man får menstruation er der nogle tegn, man kan lægge mærke til. Fx hvis man har vokset meget det sidste stykke tid, er begyndt at få bryster, kønsbehåring og daglig udflåd. Det er alle tegn på, at din menstuation er på vej. Det er meget forskelligt fra pige til pige, hvornår menstruationen kommer, og hvor meget man bløder. De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10 og 14 år, og nogle får det senere. Det er helt naturligt, at de første gange man har menstruation, er det brunligt udflåd, og det første stykke tid kan menstruationen bare være lidt pletblødning, som du oplever nu. Kroppen skal lige vænne sig til at have menstruation, så der kan godt gå et par måneder i mellem de første par gange. Men efter lidt tid skal det nok blive mere regelmæssigt, hvor der er mere blod og vil være vare flere dage. De fleste piger bløder mellem 3-7 dage, hvor det særligt er de første dage, hvor man bløder mest, og derfor kan farven på blodet skifte fra rødt til mere brunligt.
For at holde mere styr på din blødning, så kan du notere, hvornår du bløder og hvor meget, for at se om der er et mønster, så du måske kan regne ud, hvornår du kommer til at bløde næste gang. Men hvis du ikke kan se noget mønster, skal du ikke blive bekymret, da det som sagt er meget almindeligt at de første par år med menstruation vil være en del uregelmæssigt. Nu hvor du lige så stille er begyndt at bløde lidt, så er det godt altid at have et bind eller tampon med dig, for menstruationen kan komme lige pludselig. Der kommer nok ikke så meget, men det er altid rarest at være forberedt.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner
Pernille