er det i orden
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hun er en pige på 13, 14 om 5 måneder. Jeg er en dreng på 15 16 om 1 måned. Hun startede. Jeg fik en venneforspørgsel på facebook, og nogen af hendes veninder nævnte at hun var forelsket i mig. vi har snakket et stykke tid men jeg er i tvivl, og jeg vil bede om jeres personlige og "offeciele" mening. Er det ok, og hvor mange problemer kunne jeg muligvis få hvis det går helt galt. Hvad er "Worst case scenario"
- M

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan sagtens forstå at du er i tvivl om, om det er ok at være sammen med en pige, der er yngre end en selv. Derfor er det bare rigtig flot af dig, at du skriver ind til os for at få nogle svar.
Jeg er lidt usikker på, hvordan jeg skal forstå dit spørgsmål. Enten spørger du om, om det er okay at spørge pigen, om hun er forelsket i dig eller også spørger du om, om det er okay at være sammen med en pige, der er yngre end dig. Derfor vil jeg svare dig på begge ting.
Om det er okay at spørge pigen, om hun er forelsket i dig:
Det kan godt være svært at vide om en pige er forelsket i en eller ej. Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil vide om pigen er det i virkeligheden, eller om det bare er noget hendes veninder siger.
Jeg synes, at det er helt okay, at du spørger hende, om hun er forelsket i dig, så det ikke kun er rygter.
Du kan måske skrive til hende på Facebook, og skrive lidt med hende, inden du spørger. Hvis hun fortæller dig, at hun godt kan lide dig, er det op til dig, om du gerne vil lære pigen bedre at kende. Hvis hun ikke er det, tror jeg ikke det giver så mange problemer.
Det værste jeg tror, der kunne ske var, at hun fortalte sine veninder, at du havde spurgt om hun er forelsket i dig.
Jeg tænker, at der måske kan være en grund til, at hun vil være venner med dig på Facebook. Det er en god måde at snakke med folk på og lære hinanden bedre at kende.
Om det er okay at være sammen med en pige der er yngre end én selv:
Det er rigtig flot at du overvejer, hvad der kan være "worst case scenario" ved at være sammen med en pige der er 13, når du selv snart er 16. Det er meget normalt og helt okay at man som dreng er kærester med piger der er yngre, men der er nogle ting, man skal huske på. Hvis man er kærester med en pige på 13 (13,5) år og man selv er snart 16 år, kan der være forskel i hvor moden, man er. Selvom det kun er 2,5 års forskel, kan der være forskel på hvor moden pigen er i forhold til dig, og hvor man er i sit liv. Synes du, at hun virker til at være ligeså moden som dig, så er det ikke noget problem.
En anden vigtig ting handler om sex. Når du er 15 år og snart 16, er du gammel nok til at have sex. I Danmark siger lovgivningen nemlig, at ens krop først er klar til at have sex, når man er 15 år. Derfor er det ulovligt for dig at have sex med pigen. Du må først have sex med hende, når hun bliver 15 år. I må dog gerne kysse og kramme alt det I har lyst til. Så hvis du bliver kærester med pigen, er det vigtigt at huske på, at I skal vente med sex indtil hun også bliver 15 år, så du ikke bliver straffet.
Derudover er det altid vigtigt at følge sit hjerte. Alderen betyder ikke noget, hvis man er rigtig forelskede i hinanden. Man skal bare huske at passe godt på hinanden og overholde de regler, der er i forhold til sex.
Jeg håber, at du kan bruge mine svar, og at du fik svar på det du spurgte om.
Venlig hilsen Mette