Er bange for...?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, Jeg har skrevet til jer før skrev spørsgmålet "Hvad skal jeg gøre?". Min kæreste bliver rigtig ked af det tit da han ikke synes jeg kontakter ham nok, det er rigtig at jeg ikke skriver så tit til ham som han gør til mig. Men jeg har virkelig svært ved det, tror jeg har social angst for alle "symptomerne" på det passer(ved han ikke). Han forstå ikke at jeg har det sådan, han vender det altid om til at det er fordi jeg ikke kan lide ham eller sådan noget. Hvilket på ingen måde er tilfældet! I går havde vi en diskusion om det igen, igen og vi kom ind på at han har et problem med at jeg tager i byen/til fester, han havde sine grunde og jeg forstår ham godt. Men hvis jeg så siger at jeg vil lade være med at gøre det, siger han at jeg skal. Efter vi havde diskuteret det lidt hvor han blev ved med at sige jeg skulle tage afsted, efter det skrev vi sammen hvor han lidt surt skrev "god tur i byen " jeg orkede ikke at diskutere det mere så jeg sendte et hjerte. Hvorefter han skrive "Tænk at du gør det!". Hvad skal jeg gøre? Jeg bange for han vil går fra mig, han siger han ikke kan klare det mere. Ved ikke om det jeg har skrevet til jer giver mening. Men håber i kan hjælpe mig lidt. MVh

Svar:
Hej med dig
Jeg synes bestemt, at det du skriver giver mening og jeg forstår godt at du har brug for, at vende det med andre.
Det lyder til at nogle af de problemer, der er i jeres forhold, skyldes jeres kommunikation, altså hvordan I snakker eller ikke snakker sammen. Det er rigtig vigtigt, at man får sagt det man tænker og føler, både når det er de rare og gode følelser, men også når det er de svære.
Du skriver at han ikke ved, at du tænker at du har social angst. Jeg tror faktisk at det ville være rigtig rart for dig, at snakke med ham om hvordan du har det og hvad du går rundt og tænker på og frygter. Det er ikke sikkert at han kan forstå dig, men i hvert fald så ved han hvorfor du gør som du gør og kan støtte dig.
Jeg får lyst til at sige, at jeg ikke synes det er fair, at han ikke vil have at du går til fester. Der er ingen mennesker der skal bestemme hvad andre skal eller ikke skal gøre. Heller ikke din kæreste. Selvom han kunne have en grund til at føle sig utryg ved det, er det vigtigt at man i et forhold stoler på hinanden. Det kan være en rigtig stor udfordring, så derfor er det en god ting at øve sig i.
Jeg tror de fleste kender til jalousi, fordi man kan være bange for at miste en man holder meget af. Men hvis man kommer til at lade det styre for meget, så tror jeg godt at kærligheden kan forsvinde. Det er i hvert fald ikke meningen at din kæreste skal give dig dårlig samvittighed og ondt i maven, men snarere skal han gøre dig glad og tilpas.
Jeg håber du finder modet frem til at få snakket med ham om det der fylder for dig. Hvis det er for svært at sige det, kunne du overveje at skrive et brev til ham. Jeg synes sagtens at du sige eller skrive det samme, som du har skrevet i dette brev.
Kærlig hilsen Marianne