Ensomhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en pige som har i et godt stykke tid nu vidst at jeg er lesbisk.
Jeg har i lang tid måtte kæmpe med at Være ensom og ønske en kæreste, men da jeg bor i en lille ny og ikke er gammel nok til datingsider har jeg måtte udholde ensomheden, men det virker bare ikke helt mere.
Nogle råd til hvordan jeg holder ensomheden ud eller evt. Kan finde nogle andre som er lesbiske eller biseksuelle ?

Svar:
Hej med dig
Du skriver ikke om du føler dig ensom fordi du føler dig alene om at være lesbisk, eller om det er fordi du samtidig føler du mangler venner og nogle du kan snakke med. Men Jeg vil skrive et svar til dig ud fra den opfattelse at du føler dig ensom, fordi du er lesbisk. Hvis jeg har misforstået din henvendelse, er du mere end velkommen til at skrive igen.
Det kan være rigtig hårdt at være ensom, og jeg føler med dig - det er ikke rart. Men du skal have ros for at du henvender dig og har tænkt dig at tage ansvar for din situation, det er rigtig flot og du vil helt sikkert udvikle dig og komme ud stærkere på den anden side, selvom det kan være hårdt nu.
Jeg forstår at det kan være svært at være lesbisk i en lille by, da det ofte kan være svært at føle sig anderledes end størstedelen og dermed lidt ensom. Men heldigvis er der alverdens hjemmesider, hvor du kan læse om det at være lesbisk eller finde rådgivning. Jeg vil lige fremhæve et par hjemmesider, jeg tror der kan være brugbare:
- Du kan du læse om det at være lesbisk på sexlinien: http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=29374.
-Følgende hjemmeside er af Landsforeringen for bøsser, lesbiske og biseksulle, som har en hjemmeside henvendt til unge: http://lgbtungdom.dk
Inde på ovenstående hjemmeside finder du både en chat, et nummer til en rådgivningstelefon, info om sociale arragementer og dermed fremragende muligheder for at møde andre der har eller har haft det på samme måde som dig.  Så du kan eventuelt prøve at tage dig tid til at surfe lidt rundt på disse hjemmesider, hvor du kan læse facts, historier og få rådgivning om det at være lesbisk - det vil gøre dig bevidst om at du slet ikke er alene. Jeg tror at du gennem rådnivningen ovenfor kan blive guidet til at tackle din situation som lesbisk bedst muligt og på den måde måske lære nogle nogle andre lesbiske af kende.
Ift. til det du skriver om gerne at ville have en kæreste, så er det noget af det, der kan tage tid. Og det kan være et lige så stort ønske for fx en heteroseksuel og en lesbisk. Jeg tror også at mange af dine klassekammerater eller venner, der ikke er lesbiske men måske til drenge, ligesom dig drømmer om en kæreste en dag - hvis det kan være en lille trøst. Så det er helt normalt gerne at ville have en kæreste, men mange møder ofte en kæreste, når de mindst venter det. Måske når du starter på en ny skole, til en fest eller måske på et datingsite for lesbiske. I min søgning fandt jeg denne hjemme side: http://www.homosiden.dk, hvor der står man kan være 15 år for at oprette sig. Ellers er det rigtig som du siger; man skal ofte være 18 år eller over for at oprette sig på datingsiderne.
Så hvis du har lyst kan du afprøve datingsitet, som jeg fremhævede ovenfor og på den måde komme i kontakt med andre lesbiske. Det er ikke sikkert det fører til en kæreste, men måske fører det til nogle gode bekendtskaber eller gode oplevelser.
Jeg håber du kunne bruge svaret!
De bedste hilsner fra Maria