Ensom

brevkassespørgsmål

Ensom

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej cyberhus. Jeg har for nyig "opdaget" at jeg tit føler mig ensom. Det har jeg været i lang tid og det går mig virkelig på. Det er ikke fordi jeg ingen venner har eller noget, men dem jeg har, er jeg ikke særlig tætte med. Nogle af mine venner har rigtig mange venner og det gør mig ærlig talt en smule misundelig. De går til fester, hygge-aftener, er sammen osv. Jeg er tit alene hver dag efter skole. Nogle gange er jeg sammen med mine venner osv men ikke så tit. Det er tit mig der tager intiativ når jeg vil være sammen med nogen og det er også rigtig træls for jeg føler at jeg altid er deres second choice, hvis ikke third choice.

Jeg har aldrig været særlig god til at få venner fordi jeg er meget genert osv. Jeg ved ikke hvordan jeg skal opføre mig og jeg kan ikke rigtig være mig selv. Jeg ved heller ikke hvor eller hvordan jeg skal få venner. Altså hvor skal jeg møde dem? Dem på min skole/årgang er sådanne typer der går til fester og drikker og er populære og sådan, og det er jeg ikke, for jeg er aldrig rigtig blevet inviteret til fester så den mulighed er taget. Jeg går til ridning lige nu men stopper fordi jeg ikke synes det er sjovt mere. Der er nogle søde piger der, men de er kun sammen sådan at dem der har sin egen hest er sammen. Hvilket jeg ikke har.

Og så ved jeg ikke rigtig andre steder jeg kunne finde venner. Jeg vil rigtig gerne have mange venner og være sammen med nogen hver dag, for ellers bliver jeg sur og deprimeret. Jeg gider ikke snakke med mine forældre om det, for hvad ville de kunne gøre? Skaffe venner? det tror jeg så ikke. Og heller ikke mine lærer.

Så mit spørgsmål er, hvordan får jeg venner og hvor skal jeg møde dem? Og hvordan sørger jeg for at de også vil mig, og at det ikke kun er mig der gider det?

Hilsen mig.

Svar:

Hej med dig :-)

Jeg kan godt forstå, at det fylder rigtig meget for dig, at du ikke føler, at du har nogle tætte venner, og at du kan blive lidt misundelig over at se dine klassekammeraters venskaber. Det er rart med nogle gode venner, som man kan hygge sig med.

Du spørger, hvor man kan få venner henne, og hvordan du sørger for at dine venner vil dig, så du slipper for at skulle opsøge dem hele tiden.

Jeg tænker umiddelbart, at det er oplagt at få venner gennem fritidsinteresser. Som du har oplevet med ridning, er det selvfølgelig ikke altid man møder personer som man klikker vildt godt med, men ofte sker det alligevel. Det kunne være, at der var noget du interesserer dig for, og som du kunne prøve at starte til, nu når ridning ikke er noget for dig længere?

Ift. til dine venner i skolen, som du savner noget initiativ fra, tror jeg det handler om at lære dem bedre at kende, og at du er dig selv, og ikke tænker så meget over hvilket nr. i vennerækken du er. Når de siger ja vil at ville være sammen med dig, lyder det som om at de godt kan lide dig. Måske du skulle prøve at spørge lidt oftere, og måske du også kunne prøve at spørge flere på én gang, så I er sammen i en gruppe en eftermiddag. Jeg tror at jo mere tid du kan bruge med dine venner, jo større er chancen også for, at de også begynder at tage initiativ til at være sammen med dig. Du skal nok bare være lidt tålmodig, selvom det kan være træls at være den der skal spørge hele tiden.

Jeg tænker også, at du på en eller anden måde måske skulle prøve, at tænke lidt mindre over, at du ikke føler dig god til at få venner og at du er genert. Man kan godt komme til at fange sig selv i en negativ "spiral", hvor de tanker man har om sig selv kommer til at afspejle den person man bliver. Altså man kan på en måde komme til at give sig selv en "rolle", som man egentlig ikke ønsker at have. For mig lyder det faktisk som om at du er rimelig social når du både har gået til ridning, og også det at du tør spørge dine venner om I skal være sammen. Der er mange som ikke kan lide at spørge om det, da de er bange for at få et nej, så jeg synes faktisk det lyder som om, du er ret god på det punkt.

Håber du kan bruge svaret til noget :-) !

 Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål