Ensidet forelskelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Lad mig starte med at skrive, at jeg ingen erfaring har med hvordan det er at have en kæreste, og det føler jeg giver mig problemer...
Jeg har aldrig været den person der bare kan gå hen og snakke med andre, det har altid været dem der skulle starte en samtale, og ikke modsat. men på det seneste er jeg begyndt at åbne mig mere, og har fået et nyt fællesskab, hvor vi er en lille flok drenge og en lille flok piger. Og i den gruppe med piger, er der én pige, som jeg har snakket rigtig godt med, jeg har endda snakket med hende omkring en af hendes problemer, hvilket var virkelig udfordrende for mig, og det føler jeg at hun kunne fornæmme. Hun er selv sådan en pige,mom har nogle virkelig hårde tanker, sådan har jeg ihvertfald senset det, og det er jeg næsten det modsatte af, jeg har selv tanker som dem, bare ikke heltype det samme niveau...
På den skole jeg er på, skal man kun gå i et år. Og i det ene år man går der, så skal man på udveksling. Da vi var på udveksling var vi på museum, hvor jeg gik helt alene rundt med hende, vi snakkede begge og grinte en del. Efter vi er kommet hjem, har vi skrevet sammen hver dag, hvilket er ca 23-25 dage, og jeg er stadig virkelig forelsket i hende, og det irritere mig, fordi jeg ikke er bygget til at kunne snakke eller skrive om mine følelser til en jeg virkelig holder af, så jeg venter en del på at hun skal komme med det første træk..
her i weekenden holdte jeg hyggedrik med det fællesskab som jeg er en del af, som hun selvfølgelig også er en del af.. Under festen snakkede vi også sindssygt godt sammen, på trods af at jeg havde fået lidt at drikke og hun ikke havde. Og jeg ved at jeg har sagt noget mindre klogt.. Siden weekenden har vi skrevet sammen, men ikke i samme tempo som vi plejer, det er som om at hun mister interessen, men lige så snart vi begynder at skrive om at feste eller drikke, så foregår det i samme tempo som det altid har.
Jeg ved at jeg kan lide hende, men jeg har ingen anelse om hun også har det på samme måde.. Jeg er som sagt ikke en person der kan gå hen til en pige pg sige jeg kan lide hende, især ikke med den her pige, fordi jeg også sætter pris på vores venskab, og hvis hun ikke kan gengælde de følelser jeg har, så er det hele jo væk. Derfor har jeg behov for hjælp med at se tegn på om hun kan lide mig, fordi at hvis jeg er sikker på at hun ikke kan, så er et godt venskab nok for mig, men hvis jeg kan se hun kan lide mig bare lidt, tror jeg godt jeg ville kunne tage mig sammen og spørge hende.
Venlig hilsen K....

Svar:
Hej du
Hvor er det dejligt for dig, at du har fundet en sød pige, som du kan lide. Det lyder til at I allerede har snakket ret meget sammen, og at du nu er usikker på, hvordan du skal tage det første skridt og fortælle hende om dine følelser. Her vil jeg starte med at sige, at det ikke kun er dig, som har svært ved det. Sådan er det rigtig mange, der har det. Og det er forståeligt nok, for det er sårbart - kan de også lide én eller bliver man afvist. Det er ikke underligt, at det er svært at tage det første skridt. Også selvom man, som dig, har snakket en del med hende, og sådan set er ret gode venner.
Der er mange mange forskellige måder, man kan tage skridtet på, og måske vil nogle af mine forslag være noget for dig. Man kan ikke sige, at der er nogen rigtig eller forkert måde at gøre sådan noget på. Folk er så forskellige på det her område, så mærk efter, hvad du synes vil være bedst for dig. Nu, hvor I allerede har en god kontakt med hinanden, kan du f.eks. sige det, når I på et tidspunkt er alene. Og selvom det måske kommer til at være lidt akavet for dig, så er der ikke noget galt med at være nervøs eller have svært ved at få ordene sagt. Du kan også vælge at sende en sms, hvor du siger tingene til hende. I skriver allerede en del sammen, kan jeg forstå, så det falder måske mere naturligt i jeres forhold. Derudover kan en sms være rar, fordi man ikke sidder ansigt til ansigt med hinanden. Det skal dog siges, at at selvom det kan være svært at få sagt ansigt til ansigt, så sender det nogle signaler om, at du tager situationen alvorligt, hvor en sms godt kan blive opfattet som useriøs.
Du skriver i dit brev, at du vil være okay med at være venner, hvis hun ikke er vild med dig. For nogle fungerer det helt fint, men for andre kan det være rigtig svært at være venner med én, som man har følelser for. Det kan være hårdt at være tæt på hende og vide, at det ikke bliver til mere. Det kan være svært at se hende flirte med andre fyre. Derfor tænker jeg, at du måske kan overveje, hvad du vil gøre, hvis hun ikke har følelser for dig. Mange tænker, at de kan fortsætte, hvor de slap og være venner, men de allerfleste oplever, at det bedste er at tage lidt afstand til personen - i hvert fald indtil forelskelsen stilner af.
Som sagt er det meget forståeligt, at du er nervøs lige nu, så der er slet ingen grund til at slå dig selv i hovedet over det. Sandsynligvis vil du opleve, at ligeså snart du har åbnet for snakken, så bliver du lettet og glad for, at du turde tage enmet op. Hvis du får brug for opmuntring eller opbakning inden du siger noget til hende, så kan du muligvis tage fat i en ven og snakke det hele igennem. Det kan også være, du kan få et god råd med på vejen, i forhold til, hvad han synes, du kan gøre. Du er også meget velkommen til at komme ind på vores 1-1chat, hvor du kan snakke med en voksen.
Jeg ønsker dig held og lykke og håber, at alt går godt :)
Mai