En smule for tyk? presset af model-veninde...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har over en længere periode tænkt mere og mere på min vægt. det begyndte nok egentlig med at min veninde som jeg ser op til, er ret tynd... Min veninde er derudover lige blevet tilbudt kontrakt med "DIVAMODELS" hvilket bare bekræfter min teori om at hun er det perfekte skønheds idol. min veinde er 173 og vejer 48kg.
Jeg vejer selv omkring de 50, og er 170 høj, forsskellien er ikke så stor, men den er der! Jeg føler mig altid tyk, og havder shorts, da alt hvad jeg spiser sætter sig på mine lår. Det har været meget værre, i en uge levede jeg af vand og grønsager! Jeg spiste ingen morgenmad, ingen mad i skolen, vand og grønsager efter skole, og til aftensmad. jeg tabte mig 2 kg på den uge, Jeg var STOLT, da det også skal siges at jeg løb 3km hver dag i den periode. set tilbage på fatter jeg ikke hvor jeg fik vilje styrken fra.... Jeg KAN ikke tale til nogen om det. please hjælp... Lisa

Svar:
Hej L.
Du skriver at du tænker meget over din vægt, og at du føler dig for tyk. Når du er 170 cm. Høj og vejer omkring 50 kg, vejer du overhovedet ikke for meget. De skønhedsidealer der bliver sat i forhold til modeller, er ikke naturlige. Der er ikke mange der har den højde og vægt som modeller har, og man er ikke for tyk fordi man ikke ligner dem.
Det er ikke noget i vejen med at have lidt større hofter og lår end de fleste modeller, det er derimod helt naturligt.
Du skriver, at du har været på en slankekur hvor du levede af vand og grøntsager. Det er ikke sundt for kroppen kun at spise grøntsager. Kroppen har brug for mange forskellige vitaminer og fødevarer, og det er ikke alt du får gennem grøntsager. Det er selvfølgelig godt at spise mange grøntsager, da de er sunde og sætter forbrændingen op. Desuden har kroppen brug for morgenmad, så det er heller ikke så sundt at springe dette måltid over.
Med din vægt og højde vejer du ikke for meget og du har ikke brug for at tabe dig. Det er vigtigt at du siger det til dig selv og prøver at tro på det.
Du skriver at du ikke kan tale med nogen om det, og det kan også være svært at tale om de ting der fylder meget inden i. Men det er faktisk vigtigt at du fra starten af vænner dig til at tale med voksne om det der fylder. Nu er du startet ved at skrive ind til mig.
Jeg vil foreslå dig at få snakket med dine forældre og fortælle dem om de tanker du går rundt med. Jeg vil også foreslå dig at besøge vores chat. Her kan du chatte med en voksen mandag til torsdag kl. 15-19.00
Hvis du har flere spørgsmål til sundhed og kroppen, vil jeg foreslå dig at skrive til brevkassen Mad og følelser – Krop og ernæring.
Venlig hilsen Denise