en "lorte" veninde...
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej :-).... det starte for 3 år siden... vi var lige kommet tilbage fra sommerferien og der skulle gå en ny pige i min klasse :O vi bliv så mega gode veninder og jeg har sådan aldrig fat en god veninde på min skole...har altid været sammen med drengene... hun var den sødeste og hun løj aldrig for mig og hun var sig selv og hun kunne holde på hemmeligheder. nå så der var gået 1½ /2 år begyndte hun så at lyve for mig om hun havde kysse en dreng osv... jeg bliv altid sur på hende for det er sgu da mega latterlig at lyve om sådan noget pis.. og så fordi jeg har/havde ALDRIG løjet for hende, så hvordan kan hun være så bekendt at lyve over for mig !? vi fik så snakke om det. men hun gjorde det igen og igen.... og jeg tilgivet hende altid.... der så var gået 3 år begyndte hun at lyve helt vildt og jeg bliv mere og mere sur på hende! så der var nogle uger jeg ikke ville snakke med hende.... men vi bliv gode veninder igen og igen.... men der så begyndte en ny pige igen og vi bliv uvenner gik hun så over til den nye pige. men det var fint med mig for jeg var sgu ligeglad. men da vi så var blevet gode veninder igen fad jeg ud af hun havde sagt nogle af mine hemmeligeheder til hende den nye pige! :O og hun kan ikke holde på en hemmelighed så der var så gået et par dage så vidste hele skolen min hemmelighed om at jeg var "sammen" med en dreng fra skolen.... jeg bliv så mega sur på hende!!!!!!! og jeg er det sgu inu ! jeg ville ikke snakke med hende... men vi bliv gode venner igen alligevel... men så her for et ½ år siden er hun begyndt at aflyse vores aftaler igen og igen og hun kan finde på de dummeste undskyldninger igen og igen og jeg er så træt af det.. ikke fordi jeg tror på hendes undskyldninger men at hun bare aflyser igen og hun siger næsten altid "jeg skal nok komme " men så når der er 5min til hun skal komme så skriver/ringer hun "ej undskyld jeg kan ikke kommer alligevel " -.-' og nogle ganger skriver hun overhovedet ikke så sidder jeg bare og kan vente 1 time på hun ringer til og aflyser (fordi jeg ikke kan få fat på hende....) og de er da ikke kun mig der bliver sur og mega ked af det men det er da også min mor fordi det er hende der skal se på mig mega ked af det igen og igen.... og nu vil jeg ikke mere jeg gider ikke at ha en "lorte" veninde mere... jeg savnder hende der for 3 år siden :( hvad skal jeg gøre ? jeg kommer jo altid til at tilgive hende selv om jeg godt ved hun vil gøre ondt ud mig :(

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det kan være lidt svært, hvad du skal gøre. Jeg vil gerne prøve om jeg kan hjælpe dig, ved at sige lidt om hvad jeg tænker.
Du skriver at du savner hende, som den veninde hun var for 3 år siden. Det kan jeg sådan set godt forstå. Ud fra det du skriver lyder det nemlig som om I havde det rigtig godt sammen og kunne have hemmeligheder med hinanden. Dejligt med sådan en veninde.
Du skriver så at jeres venskab i løbet af tiden har ændret sig meget. Så meget at din veninde ikke længere holder hverken hemmeligheder eller aftaler. Det kan jeg godt forstå du bliver ked af. Det er aldrig rart når ens veninde ikke længere var den samme hun var engang.
Hvad skal der så ske nu?
Når jeg læser det du skriver, så synes jeg ikke det lyder som om, at hun er en veninde der er værd at være sammen med længere. Selvom hun var rigtig sød engang, så virker det som om, at hun har ændret sig så meget, at hun ikke er en god veninde for dig. Du skriver også selv, at du ikke gider at have sådan en lorte veninde. Det synes jeg faktisk du skal prøve at holde fast i. Det er ikke sjovt at blive såret gang på gang. En rigtig veninde overholder aftaler og er en man kan stole på.
Så mit råd til dig vil derfor være, at du prøver at komme videre. Det virker nemlig ikke som om, at din veninde bliver som den hun var engang. Måske skal du prøve at finde en anden god veninde som du kan stole på?
Jeg tænker i hvert fald at det ville være rigtig godt for dig at prøve at komme videre. Det er ikke meningen at du skal gå og være rigtig ked af det på grund af hende. Du fortjener at have en veninde som ikke svigter dig gang på gang.
Jeg håber derfor at du vil lytte til dig selv og sige fra overfor hende, når du kan mærke hun sårer dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsner Sine