En kæreste ting

brevkassespørgsmål

En kæreste ting

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

Hej

14 årig dreng her. Min kæreste der også er 14 og jeg er virkelig glad for hinanden. Vi er begge to enige om at respekterer hinandens holdninger til sex og andet

, men jeg tænkte på hvornår vi egentlig burde have sex? Det er ikke fordi at jeg lyster vildt meget for det og det gør hun heller ikke. Jeg tror bare vi begge to

gerne vil være sikker på at det er den rette person at vi er sammen med, det betyder vel meget for os begge.

- Jerico

Svar:

Hej med dig

Hvor lyder det bare skønt, at dig og din kæreste har det rigtig dejligt sammen. Det er jo fantastisk at have en kæreste og at være forelsket, men det kan også skabe en masse tanker, specielt når man er i Jeres alder. Det er derfor rigtig fint, at du deler dine tanker her i brevkassen.

Først og fremmest synes jeg, at det lyder som om, at dig og din kæreste har stor forståelse for hinanden, og har haft en god snak om sex, hvilket er rigtig væsentligt i et forhold. Det viser nemlig at i respektere hinanden og giver plads til hinandens meninger og grænser.

Du skriver hvornår dig og din kæreste burde have sex. Til det vil jeg sige at I ikke bør have sex før i begge to har 100 % lyst til det, og føler Jer helt klar og trygge ved hinanden. Da i begge to er 14 år, ville der ikke være noget forkert som sådan i at have sex på trods af, at den seksuelle lavalder er 15 år. Jeg forestiller mig at sex kan være et emne, der fylder meget i dit/Jeres hoveder og omgangskreds, da nogle af dine venner måske allerede har haft seksuelle erfaringer eller eksperimenteret med det. Dog ligger den gennemsnitlige aldersdebut for sex i Danmark stadig på 16,5 år.

Du giver også udtryk for at det betyder meget for både dig og din kæreste at den første gang skal være med den helt rette, hvilket er et rigtig godt udgangspunkt, for at Jeres seksuelle debut bliver en positiv oplevelse. Derfor vil jeg sige til dig at I ikke skal føle noget pres eller lignende, men derimod mærke efter i Jer selv og på hinanden, og have Jeres første samleje når i begge er klar til det. At den seksuelle debutalder stadig er på 16,5 år viser måske også at mange unge mennesker slet ikke er så tidligt ude, som de måske giver udtryk for.

Rigtig meget held og lykke med kærligheden. Jeg håber at du kunne bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Annika

Annikas billede
Annika har svaret på dette spørgsmål