emo/scene kid ?

brevkassespørgsmål

emo/scene kid ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej, jeg er ret trist når jeg er hjemme. Jeg går i sort tøj og høre emo-bandet My Chemical Romans. Jeg går med sort make-up og har cuttet 1 gang, men går dét ikke mere da jeg blev opdaget af min lære som jeg har snakket godt med. Er jeg goth, emo eller scene kid ? Og hvad er forskellen ? Hilsen The Dark. Ps. Jeg er mest udviklet af alle mine venner, og ved at dét bare er en fase, derfor skal hegn afprøve dén.

Svar:

Hej The Dark

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvilken type du hører ind under, da de tre typer ligger meget tæt op af hinanden. Jeg har gennem tiden læst mange forskellige artikler og debatindlæg om emnet, og der har været en del diskussion om, hvordan man betegner de forskellige typer. Jeg har fundet en artikel til dig på "Vi unge", hvor de kommer med deres bud på, hvad det vil sige at være Emo, Goth og Scene. Ud fra deres kategorisering, ville jeg placere dig under emo, men tag selv et kig på linket og se, hvad du selv synes ud fra det de skriver :)

Emo kommer fra det engelske ord "emotional", der betyder følelsesladet. Emostilen stammer fra punk rockstilen i midt 80'erne, og var en genre indenfor punken, der var mere følelsesladet end normalt. Emostilen omhandler ikke kun ens tøjstil, men er en livsstil; både i forhold til musik, tøj og personlighed :)

Jeg er glad for at læse, at du har snakket med din lære omkring det at cuttet, og at du er stoppet med det. Det er rart at have en lærer, som man taler godt med - nogle gange kan det være godt at tale med en voksen om den slags - især hvis man ikke synes, man har lyst til at fortælle sine forældre om det. Hvis du får tanken om at gøre det igen, synes jeg, du skal gå til hende.

Jeg mit svar kunne hjælpe lidt på dig spørgsmål. Og husk, hvis man går og er lidt trist i det, så kan det vøre en god idé at lave en liste med alle de ting, der gør en glad - får en til at smile og føle sig godt tilpas. Når man  så føler sig trist, kan man finde listen frem og vælge ét punkt, som man vil lave - så får man hurtigere vendt humøret :)

Mange glade hilsner
Simone