Elsker eller EJ
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
jeg ved ikke om det er kærkighed eller hvad det er men hver gang jeg kommer i nærheden af hende for jeg en mega underlig følese og kan ikke tænke klart, jeg kan ikke tænke længere end at vi bliver kærster og ved ikke hvordan man er kærster har haft en kærste men det var kun 1 dag og så slog jeg op fordi jeg ikke følste for hende og ved ikke om det er rigtig kærlighed at jeg kan lide hende og jeg går og prøver at argumentere hvorfor jeg kan lide hende og kan kun sige at hun er skøn at være i nærheden af og at hendes bror er min bedste ven gør det ikke letter hvis nu det ikke holder fordi han  holder meget af hans søster men det gør jeg også men ved ikke hvorfor det kom bare heldt automatisk, men ved ikke om det er for hun er lige blevet 13 og jeg bliver snart 15 er det for stor forskel og hvordan er man kærster og så når jeg drømmer om hende vågner jeg og ser at jeg krammer min pude og kan ikke lade vær og det er kun når jeg drømmer om hende

Svar:
Hej du
Hvor er det bare skønt at du er blevet forelsket i en pige. Det kan både være en dejlig og god følelse, men også en forvirrende en, fordi man ikke ved hvordan den anden har det og hvad man skal gøre. Det er ganske naturligt at blive forelsket og specielt i din alder, hvor man stadig er ved at vokse og opdager det modsatte køn og bliver mere og mere opmærksom på det modsatte køn.
Du skriver at du ikke ved hvordan man er kærester. Der er ikke en opskrift på eller en rigtig måde at blive forelsket på og blive kærester på. Det er en naturlig ting at blive forelsket og ligeså naturligt at man bliver nervøs, sveder, går i panik når han/hun er tæt på en og eller i nærheden af en hvor man kan se vedkommende. Hvis du vil finde ud af det, kan du snakke med hende og spørge hende om hvad hun synes om dig og fortælle hvad du synes og føler for hende. På den måde ved du om hun også er forelsket i dig eller ikke og i så fald, om I skal blive kærester eller blive venner eller måske ingen af delene. Det er ihvertfald vigtigt at du ved hvordan hun har det hvis du gerne vil have et forhold til hende.
Du skriver at du er bange for at hvis det ikke bliver til noget, at din bedste ven/hendes bror bliver sur/skuffet og dermed går det ud over dit venskab med broren. Det er forståeligt at hendes bror holder meget af hende og du virker også til at holde meget af hende. Hun betyder altså noget for jer begge to. Det er vigtigt at du gør dig nogle overvejelser om det og hvilke konsekvenser det måske kan få for dig og hendes brors venskab. Der er som du selv skriver, en chance for at I bliver kærester men slår op og det ikke bliver til noget mellem jer og hendes bror bliver sur og ked af det. Du skal overveje om du er villig til at tage chancen og konsekvensen hvis det skulle ende sådan.
Du kan også prøve at tage en snak med din ven/broren om hvad du synes og føler for hende. På den måde kan du være sikker på om broren i fremtiden vil have noget imod at du er sammen med hende eller ikke. Det er som du selv skriver ikke kun hendes bror, men også din ven og derfor er det vigtigt at du tager en snak med ham for det kan ske at du mister din ven i processen.
Når du tager en snak med din ven har du muligheden for at give udtryk for og lade ham vide at du ikke har dårlige intentioner med det og at du derfor ikke ønsker at såre nogen bevidst.
Du skriver at hun lige er fyldt 13 og du fylder 15. Man kan ikke vælge hvem man bliver forelsket i og hvem man bliver tiltrukket af. I det her tilfælde hvor gammel og hvem personen er som man er forelsket i. Ud fra det du oplyser om jeres alder, virker der ikke til at være en stor aldersforskel imellem jer. Det er normalt og du virker til at have en del følelser for hende og du ikke kan lade være med at tænke på hende og drømme om hende. Det er alle sammen tegn på at hun betyder noget for dig og derfor er hun i dine tanker. Det hører med til den naturlige proces om det at blive forelsket i en og man bliver mere opmærksom på personen og ens forhold til personen.
Jeg håber du finder ud af det og når frem til noget.
Kærlig hilsen
Lima