Ekskæreste med veninde
brevkassespørgsmål af
Jana
17 år
Hej, jeg står i den situation, at min kæreste og jeg afsluttede vores forhold for ca. 4 måneder siden, men vi har haft et lidt svært break-up, da vi sluttede forholdet, mens der stadig var følelser involveret, da vi alligevel ikke følte, at det virkede.
Vi har efter vores forhold lavet den ene regel om, at man skal holde sig fra hinandens venner efter vi har afsluttet vores forhold, hvilket oftest også ligger mellem linjerne. Jeg får så i lørdags et opkald fra en af hans venner om, at han i fredags var sammen med en af mine tætte veninder og at jeg ikke må konfrontere ham med det endnu, da vennen var den eneste, som vidste det. Vennen spurgte min veninde om det, men hun benægtede det, hvor de så
Åbenbart har aftalt om at lyve om det. Min tætte veninde ved ikke, at jeg ved det og det gør min eks kæreste heller ikke. Jeg føler, at jeg står i en dum situation og er ikke sikker på, hvordan jeg skal håndtere det. Det var lidt som et hårdt slag i maven.
Kh. Jana

Svar:
Kære Jana
Det lyder virkelig til at du står i en rigtig vanskelig situation lige nu, og jeg kan sagtens forstå at du er i tvivl om hvordan du skal reagere. Både din veninde og din ekskæreste har brudt din tillid, og det kan virkelig, som du skriver, føles som et hårdt slag i maven, og det vil derfor være helt forståeligt hvis du både føler dig såret, vred og ked af det. Når det så er sagt, så er det ikke altid det bedste at reagere lige præcis på de her følelser, fordi det kan ende med store skænderier og mere ked-af-det-hed. Det betyder ikke at du ikke skal reagere, men at du skal tænke over hvad du ønsker dig at der skal ske bagefter med dit forhold til din veninde og dit forhold til din ekskæreste. Ønsker du at I skal fortsætte med at være venner?
Som jeg læser det, så tænker jeg at du måske skal starte med at snakke med din veninde. Du beskriver hende som en tæt veninde, og jeg forestiller mig derfor at det ikke er en veninde du har lyst til at miste? Som udgangspunkt tænker jeg at du skal være ærlig og fortælle at du har fået fortalt at hun har været sammen med din ekskæreste, og at du gerne vil høre hendes side af historien. Måske er de blevet forelskede? Måske var det "bare" noget som skete? Måske fortryder hun? I den forbindelse tænker jeg også at du skal være ærlig omkring at du føler dig såret, og at du oplever at din tillid til hende er knækket lige nu, men at jeres venskab (måske) betyder meget for dig, og at du gerne vil gøre hendes forklaring. Her er det også vigtigt at du husker på at dig og din ekskæreste gik fra hinanden af en grund, og at I, selvom I lavede en aftale, ikke kan bestemme over hinandens følelser. Hvis de nu er blevet forelskede, så tænker jeg at du skal snakke med din veninde om hvad du har brug for, for at kunne være i det. Måske skal I ikke lige snakke om dem som kærester lige foreløbig? Måske har du brug for at du ikke ser dem sammen hele tiden. Måske har du brug for tid til at acceptere det. Hvis hun virkelig er en god veninde, vil hun respektere dine ønsker - hvis du altså også respekterer hendes ønsker.
I forlængelse af det, så kan det også være en god øvelse at tænke over hvordan du ville ønske at din ekskæreste reagerede, hvis du nu var sammen med en af hans venner? Ville du ønske at han blev vred? Hvordan ville du gerne have at han snakkede med dig om det? Prøv at se om du kan reagere på den måde som du selv ønsker at blive behandlet på.
Når kærester går fra hinanden, så vil det altid være svært, og der vil altid være nogle følelser i klemme når den anden er sammen med en anden (eller finder en ny kæreste). Jeg tænker at det handler ret meget om at vi som mennesker åbner op for en sårbarhed når vi er sammen med en anden, og når vi så går fra hinanden, forsvinder den sårbarhed ikke. Kæresten har måske lært noget om vores inderste, og der er blevet delt ting som man ikke deler med hvem som helst. Det kan man ikke ændre på, og derfor stikker det i hjertet (eller slår i maven) når der sker sådan noget som det her. Vores fortrolighed bliver på en måde ødelagt. Men selvom det er rigtig hårdt, så er det måske også et tegn på at det var det rigtige at I gik fra hinanden, og at det du nu skal øve dig på, er at give helt slip på ham.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du også er velkommen i chatten, hvis du f.eks. har brug for at snakke efter at du har snakket med din veninde.
Kærlig Hilsen
Signe