eks kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hej
håber virkelig du kan hjælpe mig sagen er den at jeg stadig er vild med min eks .. vi var kærester sådan on an off når men sidst vi fandt sammen skrev jeg til ham at jeg stadig var vild med ham men han havde en kæreste men vi skrev stadig sammen til han skrev til mig at han heller vilde hav mig så de gik fra hinanden og vi fandt sammen men gik fra hinanden igen fordi jeg fandt ud af noget om ham jeg ikke brød mig om f.eks at han havde en søn og en rocker gæld så jeg konfrunterede ham med det men han benægtede det hele så vi gik fra hinanden og han sagde at han ikke vilde snakke med mig mere og blokerede mig på facebook men har set at han har fjernet blokeringen igen så har løst til at fortælle ham at jeg stadig er vild med ham.. men er bange for hvordan han reagere ...   men er også bange for at hvis vi finder sammen igen at min mor bliver skuffet over mig fordi han har en fortid som kriminel og hun ønsker virkelig ikke vi finder sammen og det gør min far og bror heller ikke
så hvad skal jeg gøre håber virkelig du kan hjælpe mig.. vh
camilla,

Svar:
Hej Camilla
Jeg kan forstå på dit brev at du står midt i en konflikt lige nu, hvor du stadig er vild med din ekskæreste, men ikke helt ved om du skal forfølge denne følelse og fortælle ham om det. Du skriver at din mor, far og bror ville blive skuffet over det, og jeg forestiller mig derfor det måske er nogle tanker du går lidt selv med? I så fald er det rigtig godt du er kommet herind for at dele dem med mig.
Ud fra det du skriver, lyder det til at det, der holder dig tilbage fra at fortælle din ekskæreste, at du stadig er vild med ham er at du både er bange for hans reaktion og for om din mor, far og bror bliver skuffet. Du skriver og spørger hvad du skal gøre, og jeg har derfor delt mit svar op i hvad jeg tænker du kan gøre 1) i forhold til din ekskæreste og 2) i forhold til din familie.
1) Jeg ved desværre ikke, hvad det er du frygter ved din ekskærestes reaktion, men jeg forestiller mig det måske kan være at du er bange for om han ikke gengælder dine følelser? Hvis dette er tilfældet tænker jeg, at du måske ikke behøves at sige til ham med det samme, hvordan du har det, men starte med at skrive til ham at du har set at han har ophævet blokeringen, og du har tænkt på, hvordan han går og har det. I løbet af den snak er det så måske muligt at få en fornemmelse af, hvordan han har det med dig lige nu.
2) Du skriver, at du tror, at din mor, far og bror ville blive skuffede, hvis du fandt sammen med din ekskæreste igen fordi han har en kriminel fortid. Ud fra dette kommer jeg til at tænke, at det lyder som om din familie bekymrer sig om dig, og helst ikke vil have der sker noget med dig, eller at du bliver behandlet dårligt af din kæreste. Har du prøvet at snakke med dem, om hvad det er for nogle bekymringer de har vedrørende din ekskæreste? Det kan jo være at de tænker nogle ting om ham og den måde han behandler dig på, som du ved ikke passer, og som du derfor kan forklare dem. Det kan også være at de er bekymret over nogle ting, som der måske er god grund til at være bekymret over, og som derfor kunne være værd at overveje for dig ift. om det er en god ide at finde sammen med din ekskæreste igen? Jeg tænker ikke umiddelbart at han er et dårligt valg som kæreste pga. den kriminelle fortid. Det handler måske i højere grad om nutiden, altså om han bliver ved med at være involveret i kriminalitet, og risikoen for at det er noget du kan blive involveret i, eller på anden måde påvirke dig.
Jeg kan høre på dig at du har slået op flere gange med din ekskæreste, men fundet sammen med ham igen, og stadig er vild med ham. Det tænker jeg der må være en grund til. Hvis du kan forklare din familie om den her grund, altså alle de gode ting ved ham, kan det være de har lettere ved at acceptere, hvis du skal være sammen med ham igen? Samtidig kan jeg også høre at der er nogle ting ved ham som du ikke har været så vild med siden du slog op med ham, og det er måske også værd at overveje om noget af det har ændret sig eller ville blive det samme igen, hvis I fandt sammen?
Det lyder ikke rart at skulle holde sine følelser hemmeligt for sin familie, så jeg håber du har modet til at tale med dem om din situation. Hvis du er åben og ærlig overfor dem, tænker jeg at de har lettere ved at støtte dig i beslutningen om hvorvidt du skal tage genoptage kontakten til din ekskæreste eller ej.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Kh. Louise