Eks
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej cyberhus Sidste sommer slog jeg op med min kæreste, som jeg havde haft igennem et år. Vores veje skiltes til forskellige uddannelser på det tidspunkt og vi havde haft mange problemer inden. Bl.a. havde han depression og diverse psykosomatiske lidelser, imens jeg mistede alle venner da vi indlod forholdet. Vi var sammen hver dag i et år og voksede fuldstændigt sammen. Da vi slog op - hvilket var med meget modstridende og uafklarede følelser fra begge sider - aftalte vi, at vi ville blive ved med at være venner. Men jeg kunne ikke tåle, at han "forlod" mig (da han flyttede) og vidste, at hvis jeg nogensinde skulle have selvværd og nye venner igen, så blev jeg nødt til at cutte kontakten. Så efter et par ugers adskillelse cuttede jeg kontakten fra den ene dag til den anden og lod som om, jeg var ligeglad med ham. Han er meget dårlig til konflikter, så han tog intet opgør og fik hurtigt en masse nye venner og en ny kæreste, mens det tog mig meget lang tid at komme mig over ham, især fordi jeg havde ændret mig meget pga. ham (negativt til dels) og det hele var meget uafklaret. Jeg slettede ham fra facebook, smed alle gaver og billeder ud og kom hurtigt videre med mit liv. Men bare fordi man kommer videre betyder det jo ikke, at man kommer over vedkommende.. Så selvom det nu er et år siden og altså 2 år siden vi begyndte at komme sammen, kan jeg stadig ikke glemme ham. Det er for sent at afklare det mellem os. Han er videre - 100 %. Han har godt nok ikke en kæreste længere. Jeg kan bare ikke glemme ham og jeg drømmer ofte om ham. På den ene side ved jeg, at jeg bare vil gøre mig selv fuldstændig knust IGEN ved at kontakte ham, på den anden side har jeg lyst til at være venner... Jeg savner ham virkelig meget som person. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig...
Jeg synes det er et flot brev du har skrevet til brevkassen og det viser at du både har tænkt meget over det og at i begge to har gjort rigtig mange ting, for at komme videre i jeres liv.
Men nu sidder du med den her følelse af, at du ikke kan glemme ham og du har lyst til at han skal være en del af dit liv igen - som ven og som menneske.
Der er ingen tvivl om, at han har betydet meget for dig og derfor tror jeg det første du skal acceptere er, at du ikke kan glemme ham. Jeg tror han vil være en del af dine minder og en del af dig hele livet. Og det er egentlig en smuk tanke, fordi alle de mennesker vi møder i livet og som gør indtryk på os, er med til at påvirke os og de ligger i vores minder.
Så det er fint nok at slette ham på facebook og ikke kigge på hans billede hver dag på reolen.:) men jeg tror det første du skal prøve er, at acceptere at han ligger i dine minder. Det betyder også at han kan dukke op en gang imellem og du kan savne ham eller savne nogle af de ting han står for. men det er helt normalt.
Lige nu savner du ham rigtig meget, men du ved også at du vil blive knust hvis du kontaktede ham. Det tror jeg du skal holde fast i. Så på den ene side synes jeg du skal prøve at se på det som jeg lige har skrevet.
For det andet synes jeg du skal begynde at fokusere på dit eget liv, uden ham. Sommetider dukker personer og minder op og man kan begynde at savne bestemte ting, fordi man måske savner det i sit eget lige nu.
Kunne der være ting du savner i dit liv nu.. det kunne være en god veninde, noget at bruge tiden til, en fritidsinteresse eller noget sport. Kunne du savne en at snakke med om personlige ting eller savner du at have en kæreste? Prøv at mærke efter og hvis du savner noget, så begynd at tænke over hvordan du kan få det i dit liv igen.
Nu fik du et par tanker fra mig og jeg håber du kan bruge noget af det, men jeg synes også det er en god ide at snakke mere om det, fordi på den mådekan du blive klogere på hvordan du kommer bedst videre med dit liv. Det kunne være med en god veninde, en voksen du er tryg ved eller måske chatrådgivningen her i Cyberhus.
Men husk på at det godt kan gøre rigtig ondt at savne, men jeg synes du har gjort dig en masse gode tanker om det og er på vej til at det kan blive nemmere for dig.
Alt det bedste her fra
Venlig hilsen
Erroll